Followers

Wednesday, September 30, 2009

Aktiviti Sekala - mengeteh

Aidilfitri 1430H telah tinggal kenangan. Walau pun ramai godong-godong yang sedang berpuasa nam, dan banyak jemputan untuk ke rumah terbuka diterima, aktiviti sekala sebelum ramadhan nampaknya telah mula mengambil tempat. Lebih sebulan aktiviti ini dilupakan, tapi hari ini ramai yang mengelising macam ada je yang tak kena. Bila dah bertemu balik godong-godong se pejabat, godong godong sama-sama ke ladang, godong godong sama-sama ke laut, maka elok amatlah kita jalankan aktiviti sekala. Ye.. aktiviti sebelum bulan puasa dulu.

Yang dimaksudkan sebagai aktiviti sekala tu ialah mengeteh, atau pergi minum bersama. Sambil minum bolehlah borak-borak, sembang sembang dan cerita cerita hal hal semasa. Cerita hal hal politik , bagan pinang, batang pinang, upih pinang dan lain-lain. Kalau tak minat politik kita borak borak pasal bola. Semalam Pahang kena dengan Perlis. Kalau tak pun , cerita lah apa aje yang semua ahli korum minum pagi tu boleh ambik bahagian dan faham topik borak kita.

Sekarang ni banyak warung, gerai dan restoran telah kembali beroperasi. Kedai Kak Timah dah bukak, Restoran nasi kerabu tanjung lumpur pun dah bukak, restoran mamak taj pun dah mula tebar roti canai dan roti tempayan dan Restoran Zaman dekat batu 9 pun dah pun berniaga nasi lemak macam sekala.

Kalau ada godong-godong dari luar datang untuk bermesyuarat bolehlah ajak mengeteh sama. Nak ajak kerumah beraya, kueh raya dah tinggal koret. Serdak batang buruk adalah. Jadi sebagai meraikan hari raya bawaklah godong godong beraya ke kopitiam. Di kopitiam masing masing pun orderlah makanan dan minuman mengikut selera memasing. Ada yang order kopi brazil, ada yang mintak kopi veitnam, ada yang mintak kopi argentina dan macamlagi yang ada pada kertas menu. Begitu juga dengan makanan, sepakat mintak roti bakar.

" Aok wahid , nok ordar apa?" Tanya Encik Azmi pada Wahid, Ulu Atok.

" kawas ikut Aok jugak lah" Jawab wahid. " Aok mintak apa?"

" Kawan ordar , kopi veitnam" kata Encik Azmi.

" Kawas pun sama, kopi vietnam" beritahu wahid kepada awek pelayan kopitiam.

Lapan minit kemudian , minuman pun sampai. Roti bakar 10 set tak sampai lagi. Sementara menunggu roti bakar, masing masing pun menghirup minuman.

" Poh paleh aok, kopi ni !!..tak bergula langsung " jerit Wahid..

Rupa rupa kopi yang diorder oleh wahid tak sama dengan kopi di warung Simpang Kallang.

p.s. Sori - Wahid.


Monday, September 28, 2009

Petua Melembutkan Daging

Hari raya baru saja berlalu. Sekarang ini ramai godong godong membuat rumah terbuka atau open house. Bagus benar buat rumah terbuka ini, kerana kita dapat merancang untuk melayan tetamu yang datang. Kawan-kawan yang tak berkesempatan datang pada hari raya, boleh datang pada rumah terbuka ini. Taklah datang secara runcit-runcit, dan kita boleh menyediakan makan minum untuk tetamu kita itu secara sekali gus.

Biasanya , jika buat rumah terbuka, banyak menu yang berasaskan daging, seperti sate, rendang, dendeng, gulai kawah, opor, kurmak. Kalau memasak gulai kita perlulah berhati-hati supaya daging yang yang dimasak tersebut menjadi lembut dan empuk. Barulah sedap dimakan. Daging yang tidak dimasak dengan sempurna akan menjadi keracunan makanan dan kalau tidakpun ia akan menjadi keras, liat macam getah sekerap.

Kebanyakan orang tua tua dulu menggunakan petua petua untuk menjadikan daging yang rebus atau masak akan menjadi empuk dan lembut. Antara petua petua yang didapati berkesan ialah:-

1. Buboh daun betik,
2. Buboh daun nangka
3. Buboh Panadol
4. Buboh tempurung kelapa.

Janganlah pulok mencuba petua-petua baru yang tak pernah buat dek orang seperti buboh air bateri, buboh 2 titik minyak 2T atau ubat batuk dan sebagainya.

Tapi koi tak naklah menjawab, jika ada godong godong yang bertanya petua bagaimana pulok nak keraskan daging.



Saturday, September 26, 2009

Tip Berbelanja Selepas Hari Raya

Hari raya telah seminggu berlalu. Pada sambutan hari raya yang lepas, kita banyak berbelanja seperti menyediakan kuih, kek, lemang, beli daging, duit raya, tukar langsir, tukar sport ream, tukar tv, tukar kerusi makan dan bermacam macam lagi. Semuanya itu memerlukan duit. Walau pun dapat bonus, dapat duit ikhsan khas , duit jual lembu, duit jual sawit , duit getah sekerap semuanya dah langsai untuk perbelanjaan hari raya. Tak pe lah raya setahun sekali.

Jadi selepas hari raya ini kita kenalah berjimat sikit. Berikut sedikit tip untuk panduan bersama berbelanja selepas hari raya.

1. Berpuasa 6.
Berpuasa 6 hari dalam bulan Syawal adalah sunat. Oleh itu ambillah kesempatan ini untuk mendapatkan pahala disamping berjimat. Selama enam hari tak delah kita pergi mengetea kat kedai kak timah, atau restoran taj pekena roti canai. Tengahari pun tak perlulah pergi ke restoran pak Akob.

2. Bawa Bekal Ke Pejabat.
Bawa bekal ke pejabat atau tempat kerja. Suruh orang rumah masak lebih sikit belah pagi untuk kita bawak bekal ke pejabat. Isikan makanan dalam siyeor ( mangkuk tingkat ) siap dengan air kopi. Tapi kalau tak de menda jugak nak bawak bekal, bawak je kuih raya. Barangkali kuih raya pun dah habis , cuma tinggal koret je, Janganlah pulak bawak serdak kuih, itu dah kira teruk sangat.

3. Kerapkan pergi Rumah terbuka dan Jamuan Hari Raya
Sekarang ramai orang buat rumah terbuka dan banyak pejabat-pejabat mengadakan sambutan hari raya. Oleh itu jangan lepas peluang , pergi je lah. Sekurang kurangnya dapat jimat perbelanjaan minum pagi atau tengahari.

4. Jangan buat program melibatkan perjalanan jauh.
Elakkan membuat program yang melibatkan perjalanan jauh. Maklum sajalah, perjalanan jauh memerlukan perbelanjaan yang lebih. Duit minyak, makan minum, hotel dan sebagainya. Mana nak kobek duit, Kredit kad jugak yang jadi mangsa.

5. Jangan berbelanja mengikut perasaan.
Berbelanjalah mengikut patut patut. Janganlah ikutkan perasaan sebelum beraya. Nak tunggu gaji dah tentu lambat lagi.

Wednesday, September 23, 2009

Hari Raya Keempat

Hari raya aidil fitri 1430 telah disambut dengan meriah sekali. Walaupun dikatakan banyak halangan dan cabaran seperti H1N1, kegawatan ekonomi dan ketiadaan bonus raya bagi sesetengah orang bukanlah satu faktor penghalang bagi kemeriahan sambutan aidil fitri kali ini. Dalam kutbah pagi raya juga diingatkan oleh tok khatib tentang perkara tersebut, hingga tersasul juga tok khatib di seseparuh masjidmenye but tentang H, one, N, one di sebut sebagai H.I.N.I. atau H, se , N, se.

Kita bersyukur kerana pada tahun ini kurangnya berlaku nahas jalanraya yang teruk dan dahsyat yang mengakibatkan banyak kemalangan jiwa. Hanya kematian kerbau, lembu , kambing dan ayam akibat sembelihan sebelum hari raya masih banyak sebagaimana tahun tahun sebelumnya.

Kampung telah mulai lenggang kembali. Warga warga kota yang pulang ke kampung telah mula balik ke bandar untuk menyambung tugas. Perniagaan dan kedai kedai telah mula menjalankan operasinya semula. Orang orang pejabat telah mula bertugas seperti biasa, cuma jika nak adakan mesyuarat masih tak cukup korum. Seseparuh restoran dan warung teh tarik masih belum bukak lagi. Payah sikitlah nak pekena teh tarik hanya kat restoran mamak saja lah kena roti canai.

Di dapur pulak, lemang toksak cakaplah. Dah habis. Rendang apatah lagi. Tapi biskut raya, putu, kuih batang buruk masih ada lagi.

Tapi akan ada lagi, sate, lemang, ketupat, dan rendang..

Kita tunggu rumah terbuka sambutan hari raya..

Saturday, September 19, 2009

Selamat Hari Raya

Di hari baik bulan yang baik ini, koi ucapankan selamat hari raya kepada semua umat islam tak kira dimana berada. Samaada dalam negeri Pahang, luar negeri Pahang. Dalam Malaysia atau diluar Malaysia. Selamat Hari Raya juga ditujukan kepada pelawat pelawat yang sudi melawat blogs koi ni, godong-godong maya dan maya karin yang selalu bagi komen, koi pun selalu jugak mengomen blogs dema. Begitu jugak dengan pengikut pengikut blogs koi ini, selamat hari raya, maaf zahir batin.

Janganlah tersinggung atas penulisan koi selama ini dan jugak komen komen yang telah koi buat kepada godong-godong. Jika ada koi mintak ampun dan maaf. Selamat Hari Raya . Semoga jumpa lagi.

Friday, September 18, 2009

Sesak dan Sepi

Separuh tempat sibuk, sesak.
Jalan raya, lebuh raya, pasar, pasar raya, pasar tani khas, semua penuh sesak dengan orang . Masing masing dengan tujuan masing masing.

Separuh separuh tempat mula menyepi.
Pejabat, Taman taman perumahan , asrama kolej, surau , sembahyang terawih dah tinggal 2 saf sahaja.

Wednesday, September 16, 2009

Checklist - Nak Beraya

Tak lama lagi nak berhari raya. Berikut adalah sedikit checklist bagi menyambut hari raya.

1. Bila Hari Raya ?:-
Pastikan tarikh yang betul untuk berhari raya. Hari raya akan jatuh pada tarikh 1 Syawal 1430. Dengar pengumuman Pemegang Mohor Besar Raja Raja Melayu pada 19 .9.2009 bila hari raya.

2. Dah ambik Cuti ?:-
Dan lagi nak ambik cuti sekarang ni. Kalau tak ambik cuti kot-kot nanti kena kerja pulak masa Hari Raya.

3. Dah Bayar Zakat Fitrah?:-
Kalau belum bayar fitrah, bolehlah membayar fitrah kepada amil amil yang dilantik. Bagi negeri Pahang bayaran fitrah adalah sebanyak RM7.00 / orang. Bayarlah sekali orang orang dibawah tanggungan kita.

4. Dah ambik Baju Raya?:-
Baju melayu untuk pakai pagi raya dah siap jahit. Begitu jugak baju kurung telah siap jahit manek dan labuci. Bolehlah diambil dari tukang jahit sekarang. Tapi jangan buat buat lupa pulak upah tukang jahit, bayarlah sekali. Tukang jahit pun nak beraya jugak.

5. Dah Sedia Duit Raya?:-
Sediakan sedikit bajet untuk pemberian duit raya kepada anak buah dan budak budak yang datang beraya ke rumah. Isikan dalam sampul duit taklah nampak berapa kita bagi. Kalau mampu bagilah RM 100 seorang, atau RM 50, RM 10, RM 5 , RM 2, dan RM 1.00. Nak bagi 0.50 sen boleh juga bagi kepada budak budak yang baru berjalan jatuh. Tak de komplen.

6. Kasut Raya macamana?:-
Boleh pakai kasut tahun lepas, kalau dah lupa beli.

7. Kueh Raya?:-
Pastikan kueh kueh dan biskut yang ditempah akan tiba dengan pos laju dalam masa sehari dua ni.

8. Bila Nak Cari Buluh Lemang ?.
Paling lewat pun hari jumaat ini, selepas sembahyang jumaat. Carilah banyak sikit.

9. Bila Nak Anyam Ketupat ?
Kalau dah ada daun nyor bolehlah mula anyam sekarang.

10. Bila nak sembelih ayam?:
Tangkaplah yang besar-besar, kurungkan serta asahlah pisau tajam tajam sekarang. Hari sabtu petang boleh kasi sembelih.

11. Bila nak Cat Rumah?:-
Tak payah catlah.. dah memang tak sempatnyer. Tahun depanlah pulak.

12. Bila nak kacau Dodol?:-
Sempat lagi ke?. Kalau tak sempat beli jerlah kat pasar tani mega hari sabtu esok.

13. Bila nak gi tebas kawasan kubur.
Ah.. ingat pun. Pergilah bila bila masa dari sekarang.

Monday, September 14, 2009

Semoga Selamat Sampai Ke Destinasi

Ramai godong godong yang akan balik kampung untuk berhari raya pada hari jumaat atau hari sabtu ini. Ada yang menaiki kenderaan awam seperti bas ekspres dan keretapi, ada yang menaki kapal terbang dan feri dan ramai yang menaiki kenderaan sendiri seperti kereta dan motosikal. Tak kira kemana destinasinya, sama ada jauh atau dekat, sama ada ke Kuala Medang, Chegar Perah, Batu Talam, simpang pelangai atau ke Kg. New Zealand sekalipun memerlukan masa dalam kenderaan.

Cuti hujung minggu yang lepas, adalah merupakan masa yang sesuai untuk memastikan kenderaan masing masing elok dan selamat untuk perjalanan tersebut. Maka bengkel, kedai tayar, kedai aksesori kereta dan tempat membasuh kereta telah dikunjungi oleh orang ramai yang datang membaiki kenderaan mereka. Apabila kereta sihat, kita akan yakin sampai ke kampung tetap pada masanya.

Bagaimanapun pada musim musim perayaan begini, kenderaan di atas jalan raya lebih banyak daripada sekala. Ramai yang akan balik kampung serentak. Jalan dan Lebuh raya akan penuh sesak dengan kenderaan. Bandar Raub dan Bentong dijangka akan jem teruk, kerana kenderaan orang tempatan akan bertembung dengan pengguna pengguna jalan raya dari Kuala Lumpur yang balik ke Kelantan menggunakan laluan ini. Semuanya akan melalui bandar Bentong dan Raub. Tidak ada jalan alternatif tanpa melalui kedua dua bandar tersebut.

Godong godong
di Raub dan Bentong seperti Harith, Zainal, Lan Bai dan Tazali tentu akan sakit pening memikirkan masalah ini. Jalannya mudah amat, hari tu pakai basikal aje.

Kita tak mahu masalah timbul semasa dalam perjalanan ini. Sama ada kenderaan rosak, kemalangan, kena saman speed trap atau apa apa kejadian yang tidak di ingini berlaku.

Berhati hati dijalan raya..
Biar lambat ( cepat ) asal selamat..
Semoga selamat sampai ke destinasi..

Saturday, September 12, 2009

Dendang Perantau

Terasa amat sayu berada diperantauan pada masa ini. Lebih lebih lagi ketika mendengar lagu-lagu raya yang dimainkan oleh DJ radio. Lagu Dendang Perantau nyanyian Allahyarham Tan Sri P. Ramlee, sangat mengusik perasaan disamping lagu lagu raya nyanyian Dato Siti, Aishah, Dato Sudirman dan lain lain. Mulalah teringatkan emak, teringatkan ayah, teringatkan adik-adik dan teringatkan godong godong lama di kampung. Sesekali teringat jugak anak dara Mak Teh Jah kat seberang gertak lama menghala ke dusun derian.

Semangat nak balik kampung mula terasa. Persediaan untuk menyambut hari raya telah dibuat sejak awal puasa lagi.Baju, seluar dan kasut raya dah beli. Begitu jugak buah tangan untuk emak, ayah dan adik adik telah siap berbungkus rapi dengan kertas balut hadiah. Cuti pun telah ambik. Dua hari sebelum raya dan dua hari selepas raya. Cuma tiket bas saja yang belum ambik. Dulu nak ambik sebelum puasa , katanya belum jual lagi. Tiket hala ke Kuantan mula jual pada pertengah puasa.

Tersedar dari lamunan. Rasa rasanya hari ini dah 20 hari berpuasa. Timbul pulak bebagai bagai persoalan yang memerlukan jawapan segera. " Dah jual ke tiket bas? Ada lagi ke atau dah habis ?. Kalau dah habis macamana ?" Tiada jawapan menyebabkan mata payah nak lelap malam itu. Godong godong sebilik , Din Perlih dan Wareh Beranang telah lama hanyut dibuai mimpi diatas lantai beralaskan toto nipis.

Pagi pagi lagi selepas punch kad, dah ada tercokoh di kaunter Transnasional, terminal bas espress. Kalau datang awal tak perlu beratur dan menunggu lama. Buka je kaunter tiket menjadikan ia orang pertama pagi itu.

Tanpa memberi salam dia terus bertanya kepada petugas kaunter tiket pagi itu." Tiket ke Kuantan , pada tujuh belas haribulan ada lagi ke? "

" Sebentar ye dik ... nanti akak semak" jawab kakak di kaunter tiket.

Mintak mintak adalah tiket. Kalau dapat bas tengahari, nanti tibanya malam, terpaksalah mintak Ayah jemput di bandar Kuantan. Malam malam tak de bas hala ke Sungai Lembing. Ah.. tak pe..janji ada tiket, tak kira pagi , petang atau malam.

" Nasib adik baik..hanya ada satu tiket pada 9.00 pagi" Suara kakak petugas kaunter menyedarkan dia dari lamunan.

Petang itu, sementara menunggu waktu berbuka dia dan Din Perlih ke pasar ramadhan. Ketika balik sempat juga meronda ronda sekitar kawasan perumahannya itu dengan motor LC baru Wareh Beranang. Seperti biasa, Wareh Beranang mementingkan tidur dari bersiar siar atau ke pasar ramadhan. " Kau belikan aku nasi ayam dan air tebu" kata Wareh Beranang sambil mengheret bantal dari dalam biliknya.

Lepas berbuka, ia mencari sesuatu. "Mana baju kerja aku tadi?"

" Oh.. semua kain baju kotor kau aku tolong basuh.." Kata Wareh Beranang. " Tu dalam washing machine .. ko cuma jemur je" Katanya lagi.

Wareh Beranang yang dulu tidur je kerjanya, tiba tiba menjadi rajin. Dia tak tahu ada sesuatu dalam kocek baju kerja godongnya itu.

Sayup kedengaran lagi lagu Dendang Perantau dari rumah sebelah.


Friday, September 11, 2009

Thursday, September 10, 2009

Syer Lembu

Bekalan daging untuk keperluan Hari Raya dijangka cukup. Kebiasaannya masyarakat kita mendapatkan bekalan daging untuk keperluan di musim perayaan adalah dari pasar atau pasar tani khas yang diadakan sehari sebelum hari raya. Rege daging lembu sekarang ialah RM 18.00. Di seseparuh tempat harga daging lembu atau kerbau meningkat hingga ke RM 22.00.

Nak beli sekilo untuk buat rendang , tak padan. Kurang kurang mahu 3 kilo. Kalau nak beri pada mak atau mak mertua kena tambah lagi, se kurang-kurang 2 kilo lagi, baru lah mak mertua sayang. Itu tak masuk lagi tulang untuk buat sup pada hari melemang. Mahu rabak juga duit raya dekat RM 150.00.

Untunglah godong yang ada membela lembu. Bolehlah sembelih untuk hari raya dan bolehlah jimat belanja sikit. Cubalah pakat pakat dengan godong-godong buat syer lembu untuk hari raya. Untuk seekor lembu carilah dalam 30 - 40 orang untuk menyertai syer ini. Nak cari orang yang ingin masuk syer ini tak susah. Ini bukan nya skim cepat kaya. Buat poster sais A4 dan tepek pada tiang letrik, pokok dan papan kenyataan surau atau masjid. Nyatakan harga satu syer, siapa penganjur dan no. telefon penganjur yang perlu dihubungi. Dan jangan lupa tulis juga " Hanya kepada 40 orang terawal".

Kalau tak de lembu bolehlah beli dari penternak atau peraih yang menjual lembu seperti Mail Paya Rajin atau Mat Zin , Purun. Pilih lah lembu yang jinak sikit supaya senang menguruskannya. Lembu yang bengkeng jangan ditebing, takut pulak kena senggut. Sehari sebelum hari raya lembu tersebut bolehlah diambil untuk disembelih. Ajaklah peserta syer bergotong royong sembelih dan lapah lembu tersebut. Kemudian bagilah daging sama rata sendiri. Daging daging yang molek ialah daging musir dan batang pinang. Begitu juga dengan tulang2 , Ianya boleh dilelong atau dibahagi bahagi jugak.

Kalau ada daging seronok sikitlah beraya, ada rendang, bolehlah cicah dengan ketupat atau lemang.

Wednesday, September 9, 2009

Tuesday, September 8, 2009

Menghadapi Peperiksaan

Hari ini bermulanya peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah ( UPSR ). Ramailah anak anak dan adik adik yang terlibat dalam peperiksaan ini. Walau pun keadaan sekarang sangat mencabar , diharap semua calun yang akan menduduki peperiksaan tersebut dapat menjawab nya dengan bersungguh.

Mana yang kena pakai topeng tu, pakailah topeng mulut dan hidung. Jangan pakai topeng ultraman pulak. Mana yang puasa tu teruskan berpuasa sehingga waktu berbuka.

Semoga kalian berjaya.

Sunday, September 6, 2009

Berbuka Puasa Dekat Masjid


Gambar diatas dirakamkan pada jam 6.30 petang 5 september 2009 ( 15 Ramadhan 1430 ) di Padang MPK , berhampiran dengan Masjid Sultan Ahmad 1 , Kuantan.

Fenomena ini biasa dilihat sepanjang bulan puasa di Kuantan. Yang duduk ramai ramai tu bukanlah sedang menyaksikan pertandingan bola sepak, tapi menunggu waktu berbuka. Lambat lagi tu. Orang ramai masih datang berduyun- duyun untuk memenuhi ruang yang masih kosong.

Apabila hampir waktu berbuka, kawasan padang ini akan penuh dengan orang ramai yang datang entah dari mana. Sebahgian daripada nya adalah penjual penjual dipasar ramadhan yang berhampiran. Ada juga dilihat remaja yang berpasangan membawa tunang atau girlfriend berbuka disini kerana bajet ciput. Kelihatan juga budak budak IPTA , seperti UIA, Polisas dan Shahputra kerana jauh untuk berbuka bersama orang tua dikampung. Mungkin jugak ada godong godong yang ketinggalan bas nak balik ke Chenor. Tapi ada jugak yang saja datang berbuka dekat masjid disini.

Untuk berbuka disini tak susah. Bawak saja surat khabar untuk alas duduk. Kalau rajin bawak tikar. Beli kuih dan nasi briani dari pasar ramadhan yang berhampiran. Jangan lupa beli sekali air tebu atau air cincau. Tunggu sebentar sehingga bang atau azan dari Masjid Sultan Haji Ahamd 1 yang berhampiran. Pastikan azan maghrib dan bukannya azan asar. Kalau azan asar koi tak tanggung jawab. Baca doa dan berbukalah. Disini tok sah risau gelap kerana pihak MPK ada pasang sportlight. Lepas berbuka buang segala kertas dan plastik bungkusan kedalam tong sampah yang disediakan. Tong sampah pada mulanya kosong kini telah penuh dan melimpah. Harap dapat En Relevan hantarkan tong yang lebih besar.

Lepas itu boleh terus untuk sembahyang maghrib berjemaah dimasjid.


Ini gambar selepas solat maghrib. Dah pun kurang orang disini. Mungkin ramai yang dah balik untuk terawih dan bersiap siap untuk datang semula bersahur pada pukul 4.30 pagi nanti.

Saturday, September 5, 2009

Menjawab Tag - Echam

Menjawab Tag Echam mengenai bag.

Macam godong-godong lain, koi pun ada bag yang selalu bawak pergi kerja.

1. Bag ini koi dapat free je. Ini pun gambor dia.









2.Apa dalam bag ini.
Dalam macam macam ada alatan yang koi gunakan atas urusan rasmi sahaja( Lihat gambor). Kadang kadang kena bawak bag iringan. Nak isi semua dalam bag ini tak muat.

3.Mengapa suka bag ini.
Tak de arah dah, bag ini je yang ada. Lagi pun ia ringan senang cebet merata2.

4. Kenangan manis bersama bag ini.
Bag ini pernah hilang selama 6 bulan, dengan perkakas dalamnya sekali. Melilau koi mencari nya. Jumpa di bawah katil. Tah sapa meletaknya disitu.

5. Nak tag godong-godong.
Nanti dululah.

Wednesday, September 2, 2009

Jemput Bebuka Puasa

Masih terdengar-dengar di telinga Long Majid akan kata-kata Ustaz Salleh dalam tazkirah Ramadhan yang disampaikannya malam tadi. Memang menjadi amalan surau di tanah rancangannya itu mengadakan ceramah pendik setiap kali selepas empat rakaat solat terawih disepanjang bulan Ramadhan ini. Ramailah penceramah telah diundang untuk memberi ceramah. Malam tadi, giliran Ustaz Salleh pulak memberi ceramah.

" Kita hendaklah mengambil peluang ini, kerana ganjaran yang disediakan di bulan ini berganda-ganda." Bersemangat sungguh Ustaz Salleh memberi ceramah. " Tidak ada peluang yang sebegini pada bulan bulan lain" Tokok Ustaz Salleh lagi.

Mana-mana pendengar yang mamai dan mengantuk terjaga semula mendengar tempikan Ustaz Salleh. Sesekali, gelak ketawa bergema di surau tersebut, apabila Ustaz Salleh membuat jenaka. Banyak tip-tip untuk mendapat keberkatan dan ganjaran dalam bulan ramadhan ini telah diberikan oleh Ustaz Salleh dalam ceramah singkatnya itu.

"Aku mesti buat" tekad Long Majid semasa balik dari surau selepas selesai solat sunat terawih. Setibanya dirumah Long Majid terus meneriak isterinya, Jenab Lenggang. "Weh !,Weh .. acu kemari kejab..kawas nak bepakat dengan aok ni"

" Nak pakat apanya pulok malam malam buta gini ?" Tanya Jenab Lenggang.

" Gini.. Kawas cadang nak ajak jiran dan godong-godong bebuka pose dirumah kita petang besok" Beritahu Long Majid. " Duit jual buah derian dulu ander lagi.. boleh buat belanja ". Tambah Long Majid lagi.

Long Majid pun menerangkan secara terperinci tentang rancangannya itu kepada Jenab Lenggang. Siapa yang nak dijemput, berapa orang, apa menunya , bagaimana aturcara nya dan sebagainya. Semuanya telah dimasuk kira supaya majlis tidak ada cacat celanya.

" Ish..Ish.. Taknyer buat dek orang
gitu" Kata Jenab Lenggang, seolah olah tidak setuju.

" Beri makan orang yang berbuka puasa.. dapat pahala " Kata Long Majid . " Kawas dah dengor ceramah Ustaz Salleh tadi , kita buat ikut sunnah nabi ". Tambahnya lagi.

Esok pagi pagi lagi Long Majid ke Pekan Lanchang membeli pekakas untuk majlis berbuka yang akan diadakan belah petang nanti. Mana mana jiran dan godong yang terjerempak terus diberitahu hajatnya itu. Godong godong rapat juga dijemput melalui SMS. " Jmput ke umah buka pose ptg ini , tq". Ramai jugak yang dijemput, termasuklah Encik Azmi , pengurus rancangan , Mamud Pomen di Blok 10 dan Mat Lela di Blok 5.

Petang itu, laman rumah Long Majid penuh sesak dengan tetamu yang datang atas jemputan berbuka puasa. Ada lah kirakira 40 orang, kecik besar, tua muda. Sementara menunggunya masuk waktu maghrib pada jam 7.19 petang itu, jemputan yang datang berborak sesama mereka. Ada yang bercerita pasal kekurangan gula, ada yang bercakap tentang harga sawit dan tidak kurangnya yang bersembang pasal politik semasa.

Azan Maghrib berkumandang dari speaker tv plasma 34" menandakan masuknya waktu bebuka puasa bagi kawasan Kuala Lumpur dan kawasan kawasan yang sewaktu dengannya. Senyap seketika, menikmati rezeki yang disediakan.

Selesai berbuka, masing masing memohon diri dengan tuan rumah untuk bersolat maghrib. Ada yang ke masjid, ada yang balik terus kerumah dan ramai yang berkejor ke gerai makan Mat Kedah di simpang masuk.

" Kalau koi tahulah Long Majid jamu korma dengan air sejuk, taknye nak koi datang tadi" Kata Saleh buncit sambil menghirup kuah maggi yang masih panas. "Ye..lah, Kawan pun taklah pergi kepasar ramadhan , ingatkan ada nasi ayam, puding raja, tapi korma dengan air sejuk" Tokok Sudin koperal.

Yang pastinya Long Majid telah membuat kebajikan dengan memberi makan orang yang berbuka puasa dan mengambil sunah berbuka dengan korma dan air sejuk. Tapi yang dah pasti kurus puasanya ialah jemputan jemputan yang mengumpat Long Majid.

p.s. Catatan kisah tersebut dipadankan dengan ceramah tazkirah Ustaz Badrul di surau tempat koi pada malam jumaat lepas. Ianya rekaan koi semata-mata tak dok kena mengena dengan orang yang hidup atau yang mati.