Followers

Tuesday, October 16, 2012

Pintu Gerbang - Kuantan


Rasa rasanya di Pahang ni tentu banyak pintu gerbang didirikan. Di Kuantan contohnya,  ada pintu gerbang. Nak masuk ke Sungai Lembing ada pintu gerbang, begitu juga kita akan jumpa pintu gerbang kalau nak pergi ke Pekan, Nak masuk felda Kota Gelanggi  kita juga nampak ada satu pintu gerbang didirikan di muka jalan.

Pintu gerbang selalunya didirikan di muka jalan masuk ke satu satu tempat seperti bandar, kota, tanah rancangan, sekolah, kilang elektronik ,  pejabat atau rumah tok empat. Tidak dapat dipastikan, ada ke pintu gerbang dibuat untuk masuk ke ladang sawit, kebun getah atau  kandang kambing. Ada juga pintu gerbang didirikan di pesta pesta ria, funfair atau serkas.  Pintu Gerbang berperanan sebagai  tanda arah, menentukan sesuatu wilayah dan mengalu alukan pelawat atau pengunjung  kesatu satu tempat. Di majlis majlis nikah kawin pun ada pintu gerbang, tapi ianya kecik saja. Ianya disediakan oleh mak andam.

Pada pertengahan tahun 2012 , pintu gerbang baru Kuantan telah didirikan bagi mengantikan pintu gerbang yang lama. Ia juga di dirikan sempena dengan SUKMA 2012 yang telah diadakan di Pahang, khasnya di Kuantan, Kalau kita datang dari Gambang  atau dari Pekan kita akan lalu  dibawah pintu gerbang ini yang terletak selepas jambatan Tanah Putih, Kuantan. Pada pintu gerbang ini tertulis Selamat Datang ke Kuantan.

3 comments:

Aku Anak Pahang said...

Lawo weh kemas nampoknya kalau ander pintu gerbang nie...

mazru said...

lagii satu nak nyambut orang yang datang..kala tak disambut kang tak merioh pulok jadinye...

Hanisham Ab Halim said...

Merioh2...