Followers

Wednesday, November 16, 2011

Promosi kembali ke sekolah


Hari Khamis 17.11.2011 keputusan peksa UPSR akan keluar. Berdebar juga adik adik yang ambik peksa tahun ini. Mak ayah lagi berdebar -debar.

Hari Sabtu 19.11. 2011 sekolah mula cuti akhir tahun.

Tapi pelik juga yek... mengapa banyak pasaraya dan kedai kedai di Kuantan sibuk mempromosikan supaya budak budak ini ke sekolah semula padahal lagi dua hari nak cuti.

Thursday, September 15, 2011

Dua Puluh Hari Lepas Puasa

Dah puas Talib menunggu rodong rodong di Warung Pak Jabit untuk mengetea pagi itu. Sejak dari bulan puasa, raya hinggalah melarat ke puasa nam, baru kali inilah dia dapat luang bersama sama Jusoh Angin, Mat Lela, Rani Puyu dan Angah duduk semeja membincangkan masalah semasa di meja persidangan Warung Pak Jabit di tanah rancangan mereka. Namun harapannya untuk mengalahkan Mat Lela bermain dam aji kali ini musnah. Kelibat juara Dam Aji dan juara bahas kampung A masih tak kelihatan.

Kebiasaannya terlalu banyak topik yang hendak di bahas serta dibincangkan dan kadang kala bukan setakat minum teh dan makan kueh rempeyek sahaja, forum tersebut memerlukan mereka mengasah minda dengan bermain dam aji. Kadangkala riuh rendah kehadamatmengalahkan pelelong barang barang plastik di Pekan Sari Benta setiap pagi Ahad. Jika tidak mendapat keputusan, perbincangan tersebut harus disambung pada esok, lusa dan hari hari seterusnya.

Mana perginya Angah ? . Mana perginya Mat Lela?. Kalau Angah dan Mat Lela tak ada, takkan Rani Puyu pun hilang sama. Mungkin juga dema dema tu pergi ke ladang lepas bulan puasa ni. Maklum sajalah banyak belanja keluar untuk sambut hari raya dulu.

Pergi ladang buat apa?. Bukankah kerja kerja ladang telah diswastakan kepada pihak Felda?

Dengan rasa kecewa Talib meninggalkan duit RM 1.00 diatas meja serta memberi isyarat kepada Teh anak dara Pak Jabit atas bayaran teh tarik yang masih berbaki separuh gelas itu.

Deras deras Talib menyetat motor Honda EX5 menuju hala simpang masuk kampung A. Dia rasa tak puas hati dan rasa ada se suatu yang tak kena pada rodong-rodongnya itu. Semasa melintas gerai Ngah Senah, Talib nampak kelibat Rani Puyu tergayang-gayang di dalam gerai Ngah Senah.

Dia membrek motornya dan menongkatkannya dibawah pokok ketapang diseberang jalan. Talib terus menuju ke arah Rani Puyu dan beberapa orang yang duduk di beberapa buah meja. Rupa rupanya rodong rodong lain pun ada disitu. Usahkan Angah, Jusoh Angin, Mat Lela yang kaki dam aji malahan Pak Ayub, Samad Lintah , Padeli pun ada.

Apa istimewanya gerai Ngah Senah hinggakan Jusoh Angin dan Mat Lela beralih mengetea di situ. Tak mungkin Ngah Senah menyediakan papan dam untuk pengetea tegar Kampung A, kerana selama ini Ngah Senah memang tidak suka suasana bising bangat menganggu pelanggan lain di gerainya.

Perlahan lahan Talib mendekati dan terus menyapa Mat Lela.

" Puas keh cari aok, sini rupanya"

Tiada jawapan dari Mat Lela , tetapi memberi isyarat tangan supaya menunggu sebentar.

Talib berpaling ke arah Angah. Angah juga tekun mengadap laptop seolah olah tidak menyedari kehadirannya disitu. Begitu juga dengan rodong rodong yang lain. Mereka dengan dunia masing-masing. Ada yang melayani facebook, Ada yang menulis di blog, ada yang melayari Youtube. Senyap sepi dari hilai ketawa di Gerai Ngah Senah.

Gerai Ngah Senah dah maju sejak lepas puasa ni. Gerainya telah ada Wi Fi bagi kemudahan pelanggan.

Perlahan lahan Talib meninggalkan mereka di Gerai Ngah Senah. Dia mencongak congak berapa agaknya baki elaun sawit bulan depan.

Monday, September 12, 2011

UPSR

Budak budak tahun enam akan menduduki peperiksaan UPSR mulai hari esok, 13.9.2011. Rata-rata, masing masing telah pun bersedia untuk menduduki peperiksaan ini sejak dari awal lagi , lebih lebih lagi lepas Hari Raya Puasa ini. Di saat akhir ini, ada yang tak tidur malam membaca dan membuat latihan yang patut.

Masa ini pun mak ayah juga telah bersedia dan meletakkan harapan yang tinggi kepada budak budak itu. Budak budak itu kena di jaga dari segi mental dan fizikalnya supaya tidak ada sebarang ganguan selama tiga hari ini. Jangan sakit perut, jangan pening kepala dan jangan patah riuk jatuh basikal. Masa ini jangan banyak sangat suruh anak anak buat itu ini, bagi mereka rehat. Jangan marah marah mereka. Berikan motivasi. Kalau boleh cuti cutilah dalam masa tiga hari ini.

Macam macam janji telah dibuat jika pencapaian cemerlang.

PSP, Laptop, Handphone, KFC dan macam macam lagi.

Semoga mereka tenang menjawab soalan yang diberikan.

Sunday, August 28, 2011

Selamat Hari Raya

Di kesempatan ini saya ingin mengucapkan Selamat Hari Raya kepada semua kenalan , rakan rakan , blogger dan rakan rakan maya serta maya karin , dengan ucapan maaf zahir batin.

Wednesday, August 10, 2011

Sunday, July 31, 2011

Tengok Anak Bulan

Pada petang ini, orang akan menengok anak bulan bagi menentukan tarikh mula berpuasa bagi umat Islam di seluruh Malaysia. Bagi tujuan tersebut beberapa tempat dan lokasi telah ditetapkan termasuklah di Teluk Kemang. Di Pahang pula tempat melihat anak bulan adalah di Bukit Tanjung Batu Nenasi, Bukit Pelindung, Kuantan dan Gunung Berincang, Cameron Highlands. Pemegang mohor besar raja raja akan mengistiharkan tarikh mula memegang puasa pada malam ini samaada pada hari isnin 1.8.2011 atau hari Selasa 2.8.2011.
Kita jangan terpengaruh dengan gambar diatas. Ianya tidak kena mengena dengan membekal anak bulan kepada Pemegang Mohor Besar Raja Raja dalam menentukan tarikh mula berpuasa. Syarikat Pembekal Anak Bulan adalah merupakan satu kedai runcit yang membekalkan keperluan dapur kepada penduduk penduduk di sekitar bandar Bentong.

Thursday, July 21, 2011

Musim Durian Kembali Lagi

Musim durian kembali lagi. Kita dapat tengok merata rata tepi jalan banyak orang menjual durian. Begitu juga dengan pekan sari, pasar tani dan pasar pasar malam , ada sahaja penjual durian yang menawarkan harga yang baik untuk pengemar tegar durian. Harga durian pun dah kira ok juga.

Selalunya penjual durian akan kempen habis habisan untuk orang yang datang membeli. Yang pertama kita dengar ialah nama tempat yang mengeluar durian itu. " Ini durian bagus. " Durian Raub, Durian Sungai Lembing , Durian Ulu Sungai, Durian Pulau Tawar, Durian Beserah dan macam macam lagi nama tempat yang disebut bagi mengambarkan kualiti durian yang dijual itu. Ada juga yang kempen berdasarkan klon durian , contohnya durian kampung, D 24, D 21 dan terbaru Musang King.

Sejak dua tiga tahun kebelakangan ini musim durian bertembung dengan bulan puasa. Banyak dusun dan kebun yang menjadi kali ini dan buah pun dah stat gugur. Mungkin bila bulan puasa buah buah durian dah banyak dan perlu dijual. Nak makan pun susah juga sebab puasa..dan orang yang nak beli pun kurang pada bulan puasa ini.

Nak menunggu dikebun durian pun satu hal juga , nanti mis pulak terawih.

Jadi apa kelakar kita.

Thursday, July 7, 2011

Dekat Dah Nak Puasa

Keluh kelih, keluh kelih ..dah bulan Syakban rupanya.

Thursday, June 30, 2011

Cerita Apam Balik

Dulu Koi pernah tulis tentang Apam Balik yang meshor di bandar Pekan. Boleh kata semua orang Pekan tahu "Awang Apam Balik" yang sedap itu. Namun begitu di tempat tempat lain ada juga apam balik yang sedap. Contohnya Apam Balik Pak Cik Daud di Jerantut , sedap juga ( rujuk komen AKU ANAK PAHANG & Miecyber) . Di Pekan sari Benta , Apam balik yang dibuat dengan ramuan gula kabung. ( rujuk komen Pak Hashim - Titik bukan noktah). Di Pekan sari Temerloh dah tentu ada apam balik yang di minati ramai. Begitu juga di Kuantan tentunya apam balik Wak Sopian. Sekarang Wak Sopian dah buka restoran , tak jual apam balik lagi.

Pendek kata apam balik yang sedap tentu ada peminatnya sendiri.

Hamid ( bukan nama sebenar ) gemar makan apam balik. Kegemaran terhadap apam balik tersebut bermula sejak kecik lagi hinggalah berkahwin. Bak kata orang belah Pekan " kalau ada tak pe tapi kalau takdak tak boleh" . Dalam seminggu tu sekurang kurangnya sekali mesti dapat apam balik te.

Tapi sejak beliau berkahwin dan mempunyai anak, kegemaran terhadap apam balik telah mula berkurang. Mungkin disebabkan banyak masa ditumpukan melayan isteri serta kerenah anak anaknya menyebabkan Hamid lupa akan hobi makanannya selama ini.

Hinggalah satu hari , Zaleha ( bukan nama sebenar) isteri Hamid terpaksa berkursus selama dua minggu di luar daerah. Selama tempoh tersebut Hamidlah yang bertungkus lumus menjaga tiga orang anaknya yang masih kecil itu.

Apabila sampai tempoh dua minggu , Zaleha pun balik kerumah. Oleh kerana telah lama meninggalkan rumah Zaleha membeli banyak buah tangan untuk anak anaknya. Ada kacang ada coklat , ada mainan dan macam macam lagi. Tak lupa ia juga buah tangan untuk Hamid sendiri. Zaleha juga membeli sekeping apam balik untuk Hamid.

Tiba saja di rumah, anak anak mereka yang berumur satu hingga 4 tahun itu bersorak- sorak

" Emak balik!!!, Emak balik!!!..., emak balik..!!

Apabila Hamid nampak saja apam balik yang dibeli oleh Zaleha untuknya tanpa disedari ia juga terus bersorak - sorak bersama sama anaknya...

Tapi ia menyebut... " Ye ye Apam balik!!!... ye ye Apam balik !! ... Apam balik...

Pak Abu jirannya menggeleng kepala melihat kelaku Hamid ketika itu. Apa yang disangka oleh Pak Abu tak tahulah kita..

Wednesday, June 29, 2011

Israk Mikraj

Hari ini 27 Rejab. Pada 27 Rejab setahun sebelum hijrah berlakunya peristiwa penting bagi seluruh umat Islam di muka bumi ini, ia itu Peristiwa Israk Mikraj.

Tuesday, June 28, 2011

Taman Gelora


Orang Kuantan tahu sangat di mana Taman Gelora. Walaupun ia tak se glamer TC, Taman Gelora juga ramai peminatnya yang tersendiri. Letaknya taklah jauh sangat dari bandar Kuantan, bak kata orang tak habis sebatang rokok pun jika dari Komplek Teruntum. Itu pun kalau tak cucuh api. Untuk kesana kita kena ambik jalan menghala ke TC, bila tiba dekat Annex resthouse masuk simpang kanan dan jalan terus , kemudian nampaklah tanda Taman Gelora.

Taman Gelora merupakan satu tempat rekriasi yang disediakan oleh pihak Majlis Perbandaran Kuantan untuk kemudahan warga Kuantan berekriasi serta ambik angin. Di sini tersedia banyak kemudahan , seperti laluan jogging, laluan pijak batu tajam, kolam buatan , kolam teratai, , kemudahan mainan kanak kanak seperti buaian, papan gelongsor dan jongkang jongkit serta peralatan senaman orang tua tua.

Setiap pagi sabtu dan Ahad, Taman Gelora menerima banyak kunjungan orang orang Kuantan yang mementingkan kesihatan. Gelap gelap subuh sekitar pukul 5.00 pagi dah ada orang datang untuk berjogging disini. Dari sekecik kecik budak sedang berjalan jatuh hinggalah orang tua yang berpapah datang untuk berjogging atau berjalan di laluan jogging disini. Mereka datang dari ceruk rantau sekitar kuantan, dari Bukit Sekilau, Taman TAS, Inderamahkota, Cenderawasih dan Taman Selamat.

Ada juga kumpulan yang menjalankan aktiviti senamrobik disini. Ada juga kumpulan yang datang untuk sukaneka dan hari keluarga dan ada juga yang datang mengutip rumput herba untuk direbus dijadikan ubat minum.

Tuesday, June 14, 2011

Awang Apam Balik

Bagi Orang Pekan pedoah sangatlah kalau tak tahu dimana gerai Awang Apam Balik. Gerai Apam Balik Pak Awang terletak di No. 15 Gerai Belakang Pasar Pekan. Apam Balik Awang bukanlah satu benda baru pada warga Pekan. Pak Awang telah meniaga apam balik sejak dari zaman muda lagi. Memang itulah kerjanya sejak zaman berzaman sehingga dapat mendidik anak anaknya hingga ke menara gading. Kisah Awang Apam Balik ini pernah di ceritakan di beberapa surat khabar seperti Utusan Malaysia dan Kosmo sikit masa dulu.

Memang Apam balik Awang sedap. Harganya pun kira ok juga . Yang biasa RM 1.50 sekeping dan yang spesial regenya RM 2.50.



Thursday, June 9, 2011

Tak Untung

Minggu lepas pergi ke Bentong , kerana jemputan kenduri kahwin. Ada masa terluang ronda-ronda bandar Bentong. Bentong tak berapa membangun berbanding dengan bandar lain di Pahang. Tak macam Jerantut, Pekan atau Lepih. Kalau ada pun pembangunan bandar Bentong hanya tala ke Raub. Adalah sedikit bangunan baru nampaknya.

Di Bentong sendiri, banyak kedai kedai lama yang dah tutup. Kalau ada pun meniaga tak maju dan perniagaan yang tak untung. Mungkin Bentong hampir dengan Kuala Lumpur menyebabkan orang orang Bentong banyak bershoping ke Kolumpo.

Monday, June 6, 2011

Dah O.K

Setelah sebulan blog ini kena.. maka pada hari Insyaallah dah okey kot...
Kita tengok perkembangan seterusnya..

Wednesday, June 1, 2011

Tolong

Macam mana nak buat ni?

Friday, May 6, 2011

Waktu Cameron Highlands

Selain dari Kuantan, Pekan dan Bera , Bandar Tanah Rata, Cameron Highlands juga ada jam besar yang menunjukkan Cameron Highlands mempunyai waktu yang tersendiri. Jam besar ini dilekatkan pada satu menara di tengah tengah pekan Tanah Rata. Waktu yang ditunjukkan pada jam besar ini sama sahaja dengan waktu waktu di tempat tempat lain dalam Malaysia.

Orang orang Pahang yang ingin melihat jam ini bolehlah berkunjung ke Cameron Highlands. Kalau dulu dulu untuk pergi ke Cameron Highlands kita kena lalu ikut Kuala Lumpur ke utara hingga sampai ke Tapah dan kemudian barulah naik ke Cameron Highlands. Ianya memakan masanya lama dan belanja banyak untuk minyak dan tol. Silap gaya muntah hijau kita dibuatnya. Tapi sekarang rodong rodong boleh pergi balik hari melalui Sungai Koyan , ke Pos Betau dan terus tembus ke Bertam Valley dekat dengan Ringlet untuk naik ke Tanah Rata.

Dari Sungai Koyan mengambil masa kira kira satu jam untuk tiba ke Cameron Hinghlands dalam keadaan pemanduan yang biasa. Dengan panorama flora dan fauna di sepanjang perjalanan ini membuatkan kita rasa tenang , tetapi sesekali rasa cuak juga takut takut ada gajah yang melintas.

Sunday, May 1, 2011

100 Entri dari Koi Orang Pahang

" 100 Entri dari blog KOI ORANG PAHANG" merupakan kompilasi 100 entri yang terpilih dari blog Koi Orang Pahang. Blog Koi Orang Pahang telah di wujudkan pada April 2009 melalui URL. http://orangpahang.blogspot.com. Sehingga kini blog tersebut telah mengeluarkan hampir 200 entri mengenai adat, makanan, tempat dan budaya orang-orang Pahang. Penulisannya bersahaja dan santai, tidaklah serius namun ianya mempunyai masej-masej yang tersendiri.

Tema blog Koi Orang Pahang adalah mencari identiti. Dalam percakapan harian orang -orang Pahang membahasakan saya atau aku sebagai koi, kas, kawas, kome atau kawan ( ka'in). Penggunaannya bergantung kepada tempat, kawasan dan daerah tertentu dalam Negeri Pahang. Kalau 'kas' digunakan oleh orang orang Lipis, Benta, ' kawas" bagi orang belah Raub dan 'koi' untuk orang Temerloh dan Chenor. Manakala orang orang belah Pekan lebih serasi menyebut 'kawan' bagi ganti nama sendiri. Payah mencari identiti orang Pahang. Kita ambil contoh makanan , apa identiti Pahang sebenarnya?. Ikan patin masak tempoyak ke atau asam rom atau opor daging ?.

Dalam prakata buku 100 Entri dari blog KOI ORANG PAHANG penulis merakamkan terima kasih kepada rakan maya , rakan rakan bloggers yang sentiasa memberi komen komen yang membina serta pengikut ( followers) yang sudi menjegah blognya.

100 Entri dari blog KOI ORANG PAHANG tidak disunting, tata bahasa dan ejaannya tunggang langgang kerana penyedian menggunakan kaedah "tekap tepek" ( copy paste). Ianya mengandungi sebanyak 100 tajuk dengan 211 halaman berukuran 8.25" x 11.25" ( A4) dan dihiasi dengan gambar gambar warna warni yang menarik.

"100 Entri dari blog KOI ORANG PAHANG" tidak dijual oleh mana mana kedai buku dan sehingga ini masih tidak ada mana mana penerbit yang ingit menerbitkan buku ini.

Ianya merupakan Edisi Terhad.


Friday, April 15, 2011

Tolong Topap

Hari ini, pagi pagi lagi Along dah buat hal.. Jam 8.30 Koi terima sms . Mula mula ingatkan "celcom offer" nak bagi bonus sms jika topap RM 10 sebanyak 4 kali. Tapi ternyata bukan. Sms tersebut datangnya dari nombor yang tak de dalam directory sim kad. " Sapa pulak ini.... ada masej apa pagi pagi ni... salah nombor ke?".

"AYH TOLNG TOP UP ..RM 10 . KE NO INI. ALONG ADA DI BALAI POLIS SKRAG.. ADA MASALAH SIKIT. INI NO. BARU ALONG".

Begitulah tulis dalam sms tersebut.

" Apa pulak hal Along ni kat balai polis ni.. kena saman ke ? , Atau langgar orang ke? eksiden ?atau kena bungkus dengan ops rempit.?" macam macam persoalan timbul dalam kepala. Nak kata roadtx takde .. rasanya baru sangat beli motor tu. Koi beli motor tu pun nak bagi senang dia pergi kuliah. Dulu kat kolej tak perlu motor tapi sejak kena duduk rumah sewa susah kalau tak de kenderaan nak pergi kuliah. Along bukannya tak de lesen. Lesen P baru saja dapat dengan Badawi, driving skol.

Koi cuba jugalah nalipon Along.. tak de jawapan. Cuba lagi pun tak de jawapan. Dah naik kohot tangan menekan kekunci talipon nokia 3310 lama koi te. Tak mohnya jawab. Mungkin handpon dia hilang, itu sebeb dia beli nombor baru.

Baru teringat nombor pada sms te... Koi pun menalipun jugalah ke nombor te.. tapi tak de jawab.. ada ringing. Puas jugalah mencuba.

" Dah... Macam mana ni?... Nak pergi kebalai Polis Tanjung Malim bukan nya kerja"

Cepat cepat koi pergi ke kedai depan pejabat mintak top up no tadi. Mana tahu bila dah top up dia akan call koi. Kali ini topap RM 10.00, biasanya kalau dia mintak topap koi akan topap RM 5.00 saja. Mana tahu emergency sangat.

Tak senang duduk juga di pejabat mikir hal along ni. Nak talipon dah puas talipon.

Kira kira pukul 12.00 ada along nalipon. Dengan nombor lamanya. "Assalamualaikum.. Ngapa ayah nalipon along?.... ada 18 miscal ni? ".

Terlupa nak menjawab salam terus aku bertanya " Mengapa along ke Balai Polis tadi?.."

" Balai polis? mana ada... kan hari ni along ada paper.. along tak bawaklah talipon."

" Saja je ayah nak nalipon along... dah lama tak dengar suara along" kata koi perlahan.



Tuesday, March 8, 2011

Bunga Duit

( Klik pada gambar untuk tengok dengan lebih jelas)

Beginilah gamaknya kalau duit dibuat bunga. Duit singit singit atau duit sepuluh ringgit di gumpal gumpal menjadi kuntum bunga seterusnya digubah dengan bunga kertas atau bunga plastik menjadikan sejambak bunga. Tak buat dik orang bunga duit ini digunakan ke Pasaraya Gaint , Tunas Manja atau pekan sari untuk membeli barang dapur , ikan dan sayur sayuran.

Biasanya bunga duit ini dibuat untuk dijadikan mas kahwin bagi orang yang nak nikah. Orang yang nak nikah lagi pun perlu menyediakan mas kahwin jugak. Pihak lelaki akan memberi mas kahwin kepada pihak perempuan sebagai satu kewajipan pada hari pernikahan tersebut. Bermacam macam bentuk persembahan mas kahwin boleh dibuat oleh pihak lelaki , termasuklah bunga duit ini. Di Pahang mas kahwin yang ditetapkan adalah RM 22.50. Jika berhajat nak memintak orang Pahang kenalah menyediakan mas kahwin sebanyak tersebut.

Wali hakim akan menyebut nilai mas kahwin apabila merenjuh tangan pengantin lelaki ketika akad nikah dijalankan, manakala pihak pengantin lelaki akan menjawab dengan menyebut nilai mas kahwinnya sama ada tunai atau pun hutang.

Saturday, March 5, 2011

Nasi Dagang Ubai

Ini ada satu lagi gerai yang menjadi tumpuan orang ramai untuk mengisi perut pada kala pagi. Tempat ini porpular dengan nasi dagangnya. Kalah nasi dagang Trengganu. Orang orang sekitar Pekan dan Kuantan tahu amat akan kesedapan nasi dagang ubai ini.

Nasi dagang ubai dijual dibeberapa buah gerai di Kampung Ubai. Kampung Ubai terletak diantara bandar Pekan dengan Kuantan . Tidak heranlah kalau rodong rodong yang kerja luar dari Kuantan hala ke Pekan atau orang Pekan nak pergi Ibu Pejabat di Kuantan akan singgah disini untuk kena nasi dagang . Hari Sabtu atau hari minggu pun ramai orang. Kalau hari sabtu atau hari minggu selalunya akan terjerempak dengan Napi Salleh dengan Tok Penghulu Mat minum di sini.

Wednesday, March 2, 2011

Sinyor

Orang Pahang panggil benda ini " Sinyor" ( sebutan kena betul ) atau dalam bahasa bakunya " mangkuk tingkat" . Sinyor atau mangkuk tingkat ini telah lama wujud dalam masyarakat kita sejak zaman berzaman dan ianya masih relevan sehingga saat ini.

Fungsinya hanya satu , iaitu untuk mengisi makanan, namun penggunaannya begitu meluas. Dulu dulu orang mengisi makanan dalam " sinyor" untuk bawak bekal ke paya, menjala ikan dan menoreh getah di estet estet. Ada juga rodong rodong yang bawak sinyor ke pejabat bila hujung hujung bulan. Selain dari membawa bekal , "sinyor" juga kadangkala digunakan untuk membawa makanan bila menziarah sedara mara , terutamanya yang terlantar di wad hospital. Pada hari raya dan bulan puasa mangkuk tingkat memain peranan penting mengiratkan silatulrahim.

Bagi orang bujang dan budak budak IPTA yang duduk diluar asrama, mangkuk tingkat merupakan satu dari alternatif untuk menjimatkan duit PTPTN. Kadang kadang satu mangkuk tingkat boleh kongsi hingga empat lima orang.

Terdapat berbagai saiz sinyor. Ada yang kecik , sedang dan ada yang besar. Biasanya ia terdiri dari empat bahagian. Bahagian bawah untuk mengisi nasi, bahagian atas atau no 2, boleh isi dengan kari ikan, bahagian atas lagi boleh isi sayur kangkung dan bahagian atas sekali bolehlah isi dengan ulam petai, jering dan sambal belacan atau tempoyak. Namun begitu susunan dan bahan yang hendak di isi terpulanglah kepada tukang masak dirumah.

Untuk masa depan dicadangkan supaya " sinyor" di gunakan oleh pengusaha katering bagi kenduri kendara , seperti kenduri kahwin. Satu sinyor boleh untuk 4 orang jemputan sehidang. Bolehlah isikan gulai kawah, opor, umbut dan acar.

Tuesday, February 1, 2011

SMS pelik

Dari 63660

RM0.00 Notis Penting: Anda perlu sms ON LS dan ON LR ke 36660 SEGERA untuk kemaskini servis Content anda skrg
-
-
-
sms out to optout RD: 0322603706

Dari 63660

RM0.00 Para pelanggan, sila aktifkan servis lokasi facebook update reg percuma dgn hantar ON FA dan juga ON FB ke 33499
-
-
-
hubungi 0379666547 unt optout


Dari 66688

RM0.00 SMS/MMS content* Handphone anda perlu aktifkan semula skrg! Sila sms ON AE dan ON AF ke 33499
-
-
-
hubungi 039666547 utk optout servis.
*3gp

Benda apa ni?



Sunday, January 30, 2011

Zon Sifar

Dalam dua tiga hari lepas nampak tercacak papan tanda ini.

Agak agaknya, papan tanda itu di bubuh oleh MPK yang sedang menjalankan kempen zon sifar sampah di beberapa tempat di bandar Kuantan. Apa yang dimaksudkan dengan zon sifar sampah ini tidaklah dapat di fahami dengan jelas. Bagaimana pun ada ditulis " Anda Berada di Zon Sifar Sampah. " Mungkin di kawasan ini tidak boleh membuang sampah, membuat sampah atau kawasan ini tidak ada sampah. Mungkin juga menyampah..atau sampah masyarakat.

Dengan sokongan beberapa lagi papan tanda yang ada dikawasan ini dapatlah kita simpulkan bahawa:-
1. Simpan sampah sarap seperti bungkus coklat, pamper anak , tisu lepas hembus hingus, surat khabar lama , dan kopon letak kereta gores menang dalam kereta atau motor kita.

2. Sediakan bakul sampah atau tong sampah dalam kenderaan kita.

3. Sampah sampah yang boleh dikitar semula seperti tin minuman aluminium dan surat kabar lama , beteri lama , besi lama boleh dijual . Dapat juga duit bagi menampung belanja minyak.


4. Buang sampah dari kenderaan kita adalah satu kesalahan.

5. Jika tak malu atau nak kena saman buanglah sampah dari kenderaan kita.



Wednesday, January 26, 2011

Minum Pagi di Arab Corner

Ini bukan iklan Nuffnang , bukan juga promosi atau kempen kepenggunaan.

Biasanya kalau kena pergi kerja luar atau out station pagi pagi tak sempat minum dirumah. Lepas subuh dah mula stat kereta. Bini baru gosok gigi, tak sempat nak jerang air lagi....Apatah lagi nak bertanak nasi lemak atau menumis sambal ikan bilis. Jadi kenalah singgah tengah jalan untuk kena teh tarik atau roti canai.

Biasanya orang orang Kuantan yang kena kerja atau mesyuarat luar daerah menghala ke Kuala Lumpur akan singgah di restoran Zaman , dekat batu 9. Kat situ ada nasi lemak , roti canai dan kuih kuih. Kalau tak sempat singgah di situ bawak kehadap lagi. Ada banyak kedai, gerai atau restoran yang boleh singgah untuk minum. Jumpalah dua , tiga buah lagi tempat yang boleh mengalas perut, sebelum konar masuk simpang highway . Itu pun kalau lalu ikut highway. Lalu ikut highway kita akan jumpa R&R Gambang dan R&R Temerloh. Itu pun kalau perut tak berbunyi lagi. Sempatlah ke R&R Temerloh.

Ada satu lagi tempat minum pagi yang menjadi tumpuan rodong rodong yang selalu kerja luar, iaitu di Arab Corner. Arab Corner terletak sebelum sampai pekan Gambang, kira kira 1 km dari simpang masuk ke highway. Dekat jugaklah dengan masjid, menyemberang jalan je..dan jugak dekat dengan bengkel kereta.

Gerai ini di buka mulai jam 6.30 pagi dan macam macam benda makan ada, Nasi lemak, nasi dagang, nasi kerabu, pulut panggang, nasi minyak, roti canai, kuih gulung, belebat ubi, lepat pisang, karipap pusing dan macam macam lagi kot.

Koi pun taklah dapat maklumat yg banyak sebab nak pergi Bukit Gambang Resort City cepat..

Sunday, January 23, 2011

Blogger Untung 1 Juta

Dah lama tak tulis blog.
Tapi bila tengok tajuk surat khabar Berita Minggu hari, bersemangat semula.

Penulis blog kreatif raih pulangan lumayan:
Kuala Lumpur: Pengendali atau penulis blog kini mampu meraih keuntungan sehingga RM 1 juta setahun.
Beginilah fenomena penggunaan blog yang dulunya berfungsi sebagai pengantara politik, peribadi dan komuniti , kini beralih kepada perniagaan sehingga ada pengendali atau penulis mampu meraih keuntungan beratus ratus ribu hingga berjuta juta ringgit setahun..
lihat muka 10.

Baru lepas semak akaun Nuffnang baru ada RM 10.47 sen...Lepas ni , malas cakaplah...

Agak agak adalah rodong rodong yang dah capai tahap jejariruncing .blogspot.com

Thursday, January 13, 2011

Barang Lama - Lampu Cempeni

Pernah tak kita berjumpa barang ini ?. Satu ketika dulu barang ini amat popular dikalangan budak budak yang bercita cita tinggi. Ia digunakan pada waktu maghrib hingga lewat malam.
Nama: Lampu cempeni.

Nama Saintifik: Tidak diketahui.

Fungsi: Seperti juga pelita catuk, lampu cempeni digunakan untuk menerangkan ruang rumah pada waktu malam malam khasnya pada budak budak yang nak ambik periksa untuk studi hingga lewat malam.

Komponen: Lampu cempeni ini lebih cangih berbanding dengan pelita catuk , kerana ianya dilengkapi dengan ciri ciri keselamatan kepada penggunanya. Komponennya terdiri dari tangki minyak yang diperbuat dari kaca , sumbu dari kain, alat laras kecik besar nyalaan api bagi tujuan cerah dan malap. Penutup keselamatan atau cempeni yg berfungsi menghadang tiupan angin supaya api tidak padam tiba tiba. Penyangkut yang akan disangkut pada paku didinding rumah serta piring yang ada gambar amoi bagi tujuan mengelap pada bahagian bahagian tertentu.

Bahan Bakar: Ia dihidupkan menggunakan minyak gas.

Bagaimana menggunakannya: Untuk menggunakan lampu cempeni ini, taklah susah sangat. Mula mula pastikan tangkinya ada minyak. Untuk tujuan ini, kita boleh intai sahaja tangkinya kerana ia boleh dilihat tanpa membukak tudung tangki. Jika tak ada minyak , dinasihatkan supaya menuang minyak kedalam tangki ini. Tapi hati hati jangan dibubuh mengumbu kerana ia akan merbahayakan pengguna. Kemudian buka cempeninya dan cucuh api pada sumbunya. Setelah api menyala tutup semula dengan cempeni tadi. Laraskan nyalaan lampu ini mengikut kesesuaian cerahnya. Lampu ini bolehlah disangkut pada paku yang disediakan di dinding rumah.

Untuk menghentikan nya lagi mudah. Tiup atau hembuskan sahaja pada hujung cempeninya sehingga nyalaan api tadi padam.

Nota: Cempeni perlu dibersihkan setiap hari menggunakan kain coton yang kering. Semasa mencuci perlu berhati hati supaya ianya tidak jatuh atau terlucut dari tangan. Kalau terhempas besar kemungkinan cempeni tersebut akan pecah dan kita akan dimarah oleh emak.

Ada gambar amoi pada piring yang dilekat pada pemidang penyangkut. ( Dalam gambar diatas tidak nampak kerana piring tersebut telah karat dan tak ada sparepart untuk diganti.) Gambar amoi ini boleh menjadi inspirasi dan motivasi kepada pengguna lampu ini apabila mengantuk dan hilang idea semasa mentelaah pelajaran.

Wednesday, January 12, 2011

Mengumpul Barang Lama - Pelita


Mengumpul serta menyimpan barang barang lama atau barang barang antik, merupakan satu hobi yang diminati ramai. Ramai rodong rodong yang sanggup berabeh kerana melayan hobi seumpama ini, malahan mereka sanggup pergi keceruk rantau mencari barang antik dan barang lama untuk dijadikan koleksi mereka. Rumah rumah mereka pun dah jadi macam muzium Sultan Abu Bakar di Pekan, macam macam ada.

Hobi mengumpul barang lama merupakan satu dari hobi yang bagus, kerana kalau sesak sesak kita boleh jual atau gadai barang barang yang ada dengan harga yang baik. Di beberapa bandar di negara kita telah ada pasar atau pekan sari yang khas menjual barang barang lama ini. Seperti di Ipoh, pekan sari barang barang lama dibuka pada setiap pagi Ahad dari 7.00 pagi hingga 1.00 tengahhari.

Ada juga peminat peminat barang lama ini menyediakan blog blog khusus untuk hobi sebegini. Ada bermacam macam benda yang dikumpulkan dan ditunjukan dalam blog mereka seperti botol , duit, basikal , perkakas letrik, radio, acu putu kacang dan pinggan mangkuk.

Koi ada juga barang barang lama , nak buang sayang , nak kumpul jadikan hobi pun taklah juga.

Untuk entri ini , inilah barangnya:-

Nama: Pelita

Nama saintifik: Pelita Catuk

Fungsi: Menerangi rumah pada belah malam jika tiada bekalan letrik, atau terputus bekalan letrik samada disebabkan oleh pihak LLN ataupun terlewat membayar bil. Ada juga yang menggunakan pelita ini di pondok durian pada masa durian mulai gugur.

Komponen: Ia terdiri dari beberapa komponen seperti badan , kaki, tapak dan sumbu. Badan , kaki dan tapak diperbuat dari zing , manakala sumbu di perbuat dari tali guni atau baju singlet yang telah koyak dan tidak digunakan lagi. Badan pelita ini boleh mengisi lebih kurang 200 ml minyak tanah.

Bahan bakar: Minyak tanah atau juga dikenali sebagai minyak gas. Harga minyak gassekarang dah naik. Untuk botol setengah kati harga pasaran sekarang RM 2.50 sen. Pelita ini tidak kuat makan minyak . Untuk semalaman keperluan minyak gasnya lebih kurang 100 ml sahaja.

Bagaimana mengunakannya: Senang saja. Pastikan pelita ini ada minyak. Kalau tak de minyak tuang minyak kedalam tangkinya supaya seperuh penuh. Jangan penuh sangat nanti menyengau pulak . Kemudian ambik pancih api, dan cucuh api pada sumbunya. Sumbunya boleh dilaras laras untuk cerah dan malap mengikut kesesuaian kita.

Harga pasaran: agak agak lebih kurang USD 400 ( Tapi takmoh jual )

Wednesday, January 5, 2011

Bawang pulak naik

Harga bawang naik mendadak

TEMERLOH – Selain santan segar, harga bawang yang dijual di daerah ini juga turut naik secara mendadak sejak beberapa bulan lalu.

Tinjauan Sinar Harian ke Pasar Besar Temerloh pagi semalam mendapati orang ramai mula merungut mengenai harga beberapa barang antaranya produk berasaskan kelapa dan bawang yang meningkat lebih lima kali ganda.


Pah paleh weh.. bawang putih, bawang besar dan bawang merah dah naik rega. Kalau tak dak bawang tak boleh juga.. kena beli. Bayangkan kalau roti telur tak isi bawang , tentu tak sedak. Lauk pauk , gulai ikan kembung masak merah dan sambal tumis kena banyak pakai bawang. Tentu rega nasik lemak kat warung Tanjung Lumpur pun naik rega, kerana sambal ikan bilis banyak bubuh bawang.

Tuesday, January 4, 2011

Rega nyor dah naik

Nampak gayanya lepas minyak sawit tak de, rega santan nyor pulak naik rega. Pagi tadi baca Sinar Harian harga santan dan mencecah RM 12.00 sekilo dan nyor bijik dah naik kepada RM 2.50 sebiji.
Berikut adalah harga kelapa dan santan di Pasar Besar Jerantut:-
  • Santan - RM 12.00 /Kg
  • Kelapa Parut - RM 8.00 /Kg
  • Kerisik - RM 14.00 /Kg
  • Kelapa biji - RM 2.50 /Kg
  • Kelapa biji - RM 2.50/Kg siap di mesin

Untunglah orang yang ada kebun nyor. Orang ubai, orang kg. semangat, orang serandu tentu boleh buat duit, macam orang ada kebun getah jugak. Kalau tak de santan susahlah nak makan pengat keledek petang petang.

Pokok nyor yang ada sepokok depan rumah , kena jaga betul. ... kot kot esok dah tak de dipokok.

Monday, January 3, 2011

Naik, naik !! bas nak jalan..

Nak kemana ni weh, ramai ramai...
Ada yang bawak beg besar..
Nak balik kampung ke? ,
Raya lambat lagi..

Gambar ini di rakamkan pada pagi tadi di perkarangan Stadium Darul makmur , Kuantan. Ramainya orang yang datang belah pagi ke stadium untuk kejar bas. Masing masing datang bukan nak naik bas tapi menghantar anak anak masuk PLKN yang akan bermula pada 3.1.2011 ini. Habis semua mak ayah , adik kakak , abang , tok dan wan datang menghantar Manja masuk PLKN.

Salah satu tempat berkumpul adalah di perkarangan Stadium Darul makmur Kuantan , bagi peserta peserta dari kawasan kawasan sekitar kuantan, sg.lembing dan Beserah. Di Negeri Pahang sebanyak 8 Kem PLKN yang di sediakan untuk budak budak jaras yg. berumur 17 tahun yang telah terpilih menjalani latihan di kem kem tersebut.

Macam macam kelaku yang dapat kita tengok pagi ini. Ada yang belum mandi, ada yang belum tulis borang - borang yang patut, ada yang belum periksa doktor lagi. Macam macam.

Baguslah budak budak ini pergi PLKN.. pada duduk sesaja menunggu keputusan SPM lebih baik buat perkara berpaedah sikit.



Sunday, January 2, 2011

Iringan Selamat Tahun Baru

Sempena dengan tahun baru ini, mungkin banyak lagi ucapan selamat yang perlu diberi kepada rodong-rodong , sedara mara dan adik kakak di merata tempat. Antaranya ialah:-

Selamat Pengantin Baru -
ucapan selamat ini ditujukan kepada pasangan pasangan yang mengambil sempana tarikh 1.1.11 untuk melangsungkan perkahwinan mereka.

Selamat Masuk Sekolah -
Untuk budak budak yang baru masuk darjah 1 pada 3.1.11 di ucapkan selamat menempuh alam persekolahan dengan harapan mak ayah " jangan buat onar disekolah "
Selamat Bertugas ditempat yg baru.
Bagi rodong rodong yang ditukarkan ke tempat yg.baru ucapan selamat ini ditujukan khas pada aok me.

Selamat menjalani kursus atau latihan.
Ada juga rodong rodong dan adik adik yang akan menjalani latihan di PLKN pada 3.1.11 ini diucapkan selamat jugak. Begitu juga dengan rodong yang diarahkan berkursus, diucapkan selamat berkursus.

Selamat bertugas dengan Boss baru.
Bagi yang akan menerima bos baru pada tahun 2011 ini, koi ucapkan selamat mendapat bos baru dengan ucapan "pandai pandailah bodek bos baru ini".

Selamat berpindah rumah.
Sempena dengan tahun baru ada jugak orang orang yang berpindah rumah, samaada rumah baru atau rumah sewa. Dengan ucapan " kata orang tua tua tujuh kali pindah papa"

Selamat mula bertugas.
Ucapan selamat ini di tujukan kepada orang orang yang baru nak mula masuk kerja pada hari isnin ini setelah tamat belajar.

Selamat Bersara.
Bagi yang akan berpencen pada awal tahun ini , diucapkan selamat berpencen.

Semoga tahun 2011 membawa kejayaan yang diharapkan.