Followers

Wednesday, January 5, 2011

Bawang pulak naik

Harga bawang naik mendadak

TEMERLOH – Selain santan segar, harga bawang yang dijual di daerah ini juga turut naik secara mendadak sejak beberapa bulan lalu.

Tinjauan Sinar Harian ke Pasar Besar Temerloh pagi semalam mendapati orang ramai mula merungut mengenai harga beberapa barang antaranya produk berasaskan kelapa dan bawang yang meningkat lebih lima kali ganda.


Pah paleh weh.. bawang putih, bawang besar dan bawang merah dah naik rega. Kalau tak dak bawang tak boleh juga.. kena beli. Bayangkan kalau roti telur tak isi bawang , tentu tak sedak. Lauk pauk , gulai ikan kembung masak merah dan sambal tumis kena banyak pakai bawang. Tentu rega nasik lemak kat warung Tanjung Lumpur pun naik rega, kerana sambal ikan bilis banyak bubuh bawang.

21 comments:

Cik SHiNJU said...

Mende penting blake hat naik rega baru2 nih..nok tak nok kena beli jugek..nak tanam sdiri bukannye jalan..

hai said...

emmm...agak2nya bila pulok la gaji nak naik!!!

al-lavendari said...

mari kita sama2 tanam bawang !

cemomoi said...

abih 'barang' naik blaka....

Miecyber said...

Mapuih gini gayenyer....

Presiden Mahmoud Ahmedinejad lelong kereta peribadi demi rakyat

endiem said...

Cik Shinju..
Kita tunggu dan lihat.. tapi kena beli jugak.

endiem said...

hai..
kita pakat suruh cuepac mintak naik gaji pulak.

endiem said...

Tuan haji..
Koi duduk rumah flat, nak tanam bawang kat manalah.

endiem said...

cemomoi..
yelah.. nak buat macam mana,

endiem said...

Mie..
sabarlah..mana tahu kot esok lusa turun..

Alimaz-Kembara Terasing said...

bencinya bila semua barang naik....

Kunang-Kunang said...

Salam endiem,

Semua barang naik, makin turunlah nilai duit.

relevan said...

Semua benda dah naik..bila dah naik bukan mboh nak turun2 dah..

endiem said...

Alimaz-kembara..
Nak buat mcam mana... dah nasib..

endiem said...

kunang-kunag..
lama lama jadi macam duit indon... juta juta.

endiem said...

relevan..
taknyer mboh turun..

AuntieYan said...

Salam En. Endiem,

Harga bawang naik sebab musim banjir, katanya bawang mudah busuk.Katanyalah. Harap-harap habis musim hujan nanti turun lah harganya. Takut nanti bila musim panas, dikatanya pulak, bawang habis kering dan kecut!!!!....jadi, harga tak turun2le jawab nya.

ummu said...

salam
alahai susah rasanya bila harga bawang pun dah naik.
nampaknya lepas ni kenalah berjimat bawang, nak2 kalau saya masak tomyam..

Ani said...

Semuanya naik...tapi tak pe la sebab getah, sawit pun naik gak cumanya tak maintain je...yang tak naik2 sangat gaji kakitangan awam ni...tak bape naik setara tu je...setakat senang nak kaya tak leh....keje macam nak gila....

Cikgu Jang .. said...

salam...

koi nunggu je gaji naik...bile le gamoknyer...

maiyah said...

nmpaknya makin naik le dan mesti naik punya huhuu