Followers

Tuesday, January 4, 2011

Rega nyor dah naik

Nampak gayanya lepas minyak sawit tak de, rega santan nyor pulak naik rega. Pagi tadi baca Sinar Harian harga santan dan mencecah RM 12.00 sekilo dan nyor bijik dah naik kepada RM 2.50 sebiji.
Berikut adalah harga kelapa dan santan di Pasar Besar Jerantut:-
  • Santan - RM 12.00 /Kg
  • Kelapa Parut - RM 8.00 /Kg
  • Kerisik - RM 14.00 /Kg
  • Kelapa biji - RM 2.50 /Kg
  • Kelapa biji - RM 2.50/Kg siap di mesin

Untunglah orang yang ada kebun nyor. Orang ubai, orang kg. semangat, orang serandu tentu boleh buat duit, macam orang ada kebun getah jugak. Kalau tak de santan susahlah nak makan pengat keledek petang petang.

Pokok nyor yang ada sepokok depan rumah , kena jaga betul. ... kot kot esok dah tak de dipokok.

15 comments:

Cik SHiNJU said...

Uihh..kritikal dah ni..
Raya pose ngn raya aji lepas kat kg pun xdok nyor..smpai beli kat tunas manja..tp mase tu rega singgit lg..kat umah ade pokok nyor tp jiran sebelah salu rembat..huhuh..

Kasim Ahmad said...

hah hah hah..

akuanakpahang said...

Sama aje regenya ditempat kawan paling best santan singgit tak jual dah 2hinggit aje :(

hai said...

emm....kalo rega dah naik ni,jgn harap leh turun balik....hadapkan je la!!

zulkbo said...

salam..
popalit lah..
moh kita makan
susu cap junjung
je lepas nih..

Alimaz-Kembara Terasing said...

uih mhai nya... kalau kat perlis santan baru rm7 sekilo....

endiem said...

Cik Shinju..
Kita pakai santan kotak pun ok juga..

endiem said...

Kasim Ahmad..
Kah kah kah.. he hehe

endiem said...

Yassin..
Kena tanam juga nyor .. sepokok dua, hehehe..

endiem said...

hai..
mintak mintak .. taklah naik lagi.

endiem said...

zulkbo..
kita perah buah sawit pulak buat santan..

endiem said...

Alimaz-kembara.
Entahlah orang sibuk tebang pokok kelapa, rega pun naik lah.

a kl citizen said...

kena upah jaga lah ya utk pokok kelapa sebatang tu

ummu said...

mujur saya tinggal kat felda...
at least ada juga pokok kelapa
kalau takde sangat,beli dgn jiran je...
tapi mmg harganya dah naik dah kat temerloh..

Nafisa81 said...

teringat masa kecik2 dulu..umah koi antara rumah terawal ada mesin kelapa...dan abah pun ada kampung yg byk pokok kelapa...jadiknya jiran2 selalu beli kelapa parut kat rumah...dan koi dah pandai mesin kelapa sejak sekolah rendah lagi....tapi skang sbb asik beli santan segera...dah tak pandai mesin nyor..