Followers

Sunday, September 26, 2010

Crossing

Satu ketika dulu keretapi merupakan pengangkutan utama yang menghubungkan beberapa tempat di Negeri Pahang. Di seseparuh kampung ada yang tidak boleh lantas dengan kereta , motosikal, perahu mahupun kapal terbang, tetapi boleh sampai dengan keretapi. Orang belah belah Lipis, Jerantut dan Bera yang selalu menggunakan perkhidmatan keretapi ini, faham perkataan atau bahasa yang selalu digunakan dalam perkhidmatan ini seperti mel, loker, rel, let, get dan crossing.

Bagi orang orang Pahang yang tinggal di belah belah Pekan, Kuantan dan Rompin pula, menaiki keretapi merupakan satu pengalaman baru samaada menyeronokkan atau sebaliknya.

****

Pagi itu Khairul bangun awal daripada sekala. Jam loceng yang dikuncinya sebelum tidur malam tadi, membingitkan telinganya tepat pukul 5.45 pagi. Deras deras dia mengerakkan kawan serumahnya, untuk menghantarnya ke stesyen keretapi. Dia perlu tiba ke Stesyen Keretapi Lipis sebelum 6.30 pagi. Dia dah berjanji dengan Encik Tan untuk sama sama menaiki keretapi pagi itu ke Kerambit.

Dari rumah sewanya di Sungai Kerpan, Khairul dihantar oleh Zainal menaiki motosikal Honda Cup lampu bulat C70. Perjalanan dari Sungai Kerpan ke bandar Lepih mengambil masa lebih kurang 10 minit sahaja. Belah pagi , kereta yang lalu lalang tak banyak lagi. Kalau ada pun bas dan van yang membawak budak sekolah dan pekerja pekerja town board yang masuk duti pagi itu.

Belumpun sempat Zainal menongkat motosikalnya, Encik Tan telah ada tercegat disebelah mereka . Tanpa memberi salam Encik Tan berkata " Ini lu punya tiket... aa. " sambil menghulurkan sekeping kertas keras sebesar kotak mancis berwarna merah kepada Khairul.

" Lu tunggu depan itu gate sana ..aaa .. saya ada had sikit... tunggu saya sana ...aaa"
. Kata Encik Tan sambil berlari menghala ke tandas awam yang tidak jauh dari mereka.

Di tepi gate masuk ke platform, Khairul memerhati gelagat orang ramai di stesyen keretapi pagi itu. Dia melihat penumpang mengunjukkan tiket kepada penjaga tiket berpakaian seragam kelabu di pintu masuk ke platform untuk dikacip sebelum menaiki keretapi. Sebentar lagi dia akan berbuat begitu juga. Dia juga akan menaiki keretapi seperti orang orang ramai tadi. Ini adalah merupakan pengalaman pertamanya sejak melaporkan diri bekerja di Lipis dua minggu yang lepas setelah tamat kursus pendawaian letrik di IKM Peramu. Pengalaman pertama menaiki keretapi ini akan diceritakan kepada emak, adik, abang dan kawan kawannya di kampungnya Paloh Hinai. Dah tentu kawan kawannya seperti Lan Bulat dan Yit Angguk akan ternganga meleleh air lior mendengar cerita dan pengalamannya menaiki keretapi. Selama ini dia, Lan Bulat dan Yit Angguk hanya berpengalaman menaiki bas MARA ke bandar Pekan.

Sedang Khairul mengelamun, tiba tiba dia dikejutkan dengan bunyi yang kuat. Bunyi seakan akan hon lori yang banyak berulang alik mengangkut tanah merah melalui kampungnya. Serentak dengan itu juga kedengaran bunyi loceng menandakan keretapi akan bergerak tidak lama lagi meninggalkan stesyen Lipis. Khairul melihat keretapi mula bergerak perlahan lahan.

Sedar tak sedar Khairul telah ada dalam gerabak keretapi tersebut. Dia tak tahu macam mana dia dah melepasi penjaga tiket di pintu masuk ke platform itu dengan tidak mengacit tiketnya. Dia menyelia-menyelia kalau kalau ternampak Encik Tan dalam gerabak yang sama dengannya. "Tak ada .." Hatinya mula risau." Ah sudah.. Mana pulak Encik Tan ini ?" Dia memerhati keluar tingkap , kot kot Encik Tan masih berada di stesyen lagi. Keretapi bergerak semakin laju meninggalkan Lipis.

Fikiran Khairul semakin kacau. Banyak sangat soalan yang timbul ketika ini yang tak dapat dijawab. Dah tentu soalan pertama " Mana dia Encik Tan ?". " Dimana nak turun ? Kerambit, ? di mana Kerambit? Bila ? "Dia perlu mencari Encik Tan, kerana soalan soalan lain akan sattle jika dia bertemu Encik Tan.

Dalam pada itu Khairul memerhati beberapa orang yang lalu melintasi gerabaknya untuk ke gerabak yang satu lagi. Khairul bangun dari kerusi yang didudukinya dan mengikut orang orang tadi ke gerabak yang satu lagi. Matlamat utamanya mencari Encik Tan. " Tak ada ". Dari satu gerabak kesatu gerabak Khairul membuat pencarian.

Tiba tiba bahunya di pegang dari belakang. Dia terkanjat, bagaimanapun hatinya lega semula. " Rupanya Encik Tan juga sedang mencarinya." Cepat cepat dia menoleh ke belakang sambil melemparkan senyum. Sangkaannya meleset. Seorang India dengan pakaian seragam kelabu memandangnya dengan serius. " Tiket !!" katanya.

Khairul mengeluarkan tiket yang diberi oleh Encik Tan pagi tadi dari dalam kocek baju kemejanya dan memberikannya kepada orang tersebut. Pegawai pemeriksa tiket keretapi itu hendak mengacip tiketnya tetapi terhenti tiba tiba. Ia memandang Khairul dan juga tiketnya berulang ulang kali.

" Nanti bila sampai Padang Tengku awak turun ah.." Kata India Pemeriksa Tiket kepada Khairul.

" Tapi Encik ... saya mahu pergi Kerambit ... itu tiket pergi Kerambit " Kata Khairul menegakkan haknya.

" Ya..lah.. Awak boleh turun Padang Tengku, tunggu keretapi dari Gua Musang pukul 10.20 pergi Kerambit. .. Ini keretapi mahu pergi Merapoh" Kata India itu lagi.

Khairul tercengang dan masih tak faham.

" Hei ... awak patut naik keretapi satu lagi masa crossing kat Lipis tadi" Kata India Pemeriksa Tiket meninggalkan Khairul untuk memeriksa tiket penumpang penumpang lain.

Khairul duduk semula. Hatinya dah tawar untuk bercerita pengalaman ini kepada Lan Bulat dan Yit Angguk di kampung.







18 comments:

Cikgu Jang .. said...

emmm...kena cakne apabila naik keretapi ni...

aRoL said...

pernah naik keretapi sekali dari KL ke Kuala Perlis...seronok..
Lipis, Kerambit, Merapoh..emm nostalgia kerja..

Mak Su said...

hihihi, keliru...

relevan said...

Kawan mase kerja kat Mentekab dulu...time ngular je.. kerap nengok keretapi Crossing..

Hashim Zabidi said...

masa aok naik tu, mungkin aok tak perati kepala keretapi tu kot...

hai said...

koi x penah merasa lagi naik keteapi...weh,koi pun sama ngan relevan...zaman koi bebudak te,sokmo gi melangut beramai2 kat stesen keteapi mentekab....x de keje!!

endiem said...

Cik gu jang
Kalau tak biasa naik keretapi gitulah jadinya.

endiem said...

aRoL..
Kalau jalan jauh memang seronok naik keretapi, tak letih.

endiem said...

Mak Su..
ha ha ha.....

endiem said...

Relevan..
Keretapi tak mboh pulak crossing tengah jalan..

endiem said...

Pak Hashim..
Tengah semangat nak naik keretapi kot...

endiem said...

Hai..
tengok keretapi ... serupa macam tengok kapalterbang naik kat subang airpot.

zulkbo said...

salam..
rumah mak mertua koi
sampai ke ler bising
sebab belakang rumah
ada landasan keretapi
tapi deme tu dah biasa

Fadh said...

keh keh keh...klau xpernoh naik keteapi...gini laa jadi nye

Jejaka Desa said...

Naik ikut dan gitu la jadinye.

endiem said...

zukbo..
Dah lama dekat dengan jalan keretapi..bunyi keretapi pun dah jadi lali.

endiem said...

Fadh..
Pernah terjadi pada orang yg tak pernah naik keretapi..

endiem said...

JD..
malu bertanya .. sesat jalan.