Followers

Thursday, June 10, 2010

Lempeng Nyor

Sekali imbas nampak macam roti canai. Macam roti arab pun ye jugak. Tapi kalau ada yang mengatakan macam piza payahlah sikit. Sebenarnya gambar ini adalah lempeng nyor atau juga dikenali di seseparuh tempat di Pahang sebagai lempeng batak. Tak tahulah macam mana asal usul lempeng batak itu direka.

Lempeng nyor sangat senang menyediakannya. Ia tidak memerlu bajet yang besar. Kita perlu ada tepung gandum, nyor kukur, sedikit garam dan air. Kalau dicampur air nyor lagi bagus. Semua bahan tersebut digaul mengikut sukatan dan dibancuh dengan air atau air nyor. Tak perlu uli dan panaskan saja di kuali dengan sedikit majerin atau minyak sapi. Bila dah garing bolehlah diangkat untuk hidangan.

Lempeng nyor boleh dilawan atau dicicah dengan gula, nyor kukur , sambal bilis atau kari kambing. Sedap untuk dimakan bila ke kebun atau pergi menjala ikan.

Di Kuantan ada beberapa tempat yang menyediakan menu Lempeng nyor ini. Antaranya di Restoran Selera Padang, Jelita Cafe dan Restoran Selera Kampung dekat Mega mall. Rega Lempeng nyor di restoran restoran ini ialah diantara RM 1.00 hingga RM 2.00 sekeping.


25 comments:

zulkbo said...

salam..
sedakk ni weh
tak toleh kiri kanan
doh..he he he

Cik SHiN~JU said...

Salam...
lama x tgk lempeng nyor ni...
dulu arwah nenek sedara salu buat...nt kala p kuantan nk try la kat mega mall tu..

cemomoi said...

amboi bule tahan regenya yea... koi dengo ander juga buat lempeng campo nasik

al-mankaraqi said...

ada jugek orang berjuei yak.....

ummzaid said...

se ke dua hengget sekeping??? ..mahalnya..!!

Nerzhul said...

tus air liur koi weh......

akuanakpahang said...

Lama kawan tak makan lempeng nyor nei..dulu2 bese ngat makannya mmg sedak kena ngan sambal bilas atau sardin peh.. terangkat.

INTAN RH said...

mmg sedap jugek lempeng ni, koi dah rasa..dan yg plg penting blh buat sendiri..

maiyah said...

baru tgh tringt2 nk mkn roti canai banjir ni..

sha said...

Arwah wan kawan jer rajin buat lempeng ginih....sekarang..huhuhuuu

relevan said...

Musim demam bola ni..makan tengahmalam sedak lempeng nyor ni..nak pulok nyior kukur yang guna kukur tradisional tu..sekali kukur bunyi kroh ! kroh !..rupanya bunyi orang berdengkur..

endiem said...

zulkbo..
sesekali pekena makanan tradisional bes jugak..

endiem said...

cik shin
dulu dulu untuk sarapan seisi keluarga.

endiem said...

cemomoi..
masa ni mana ada yang murah... lempeng macam tu pun dah kalahkan roti canai.

endiem said...

al mankaraqi..
kalau di komersilkan dan buat francais agak agaknya boleh jalan kot..

endiem said...

ummzaid..
susah nak dapat .. tu kira dah oklah.

endiem said...

Nerzhul..
sesekali makan sedaplah.. tapi kalau hari hari tentu naik muak pulak.

endiem said...

Yasin..
Nak pulok musim musim hujan , sama naik dengan ubi kayu.

endiem said...

Intan..
kalau pandai buat ok lah..

endiem said...

Maiyah..
roti banjir kuah dal , dua keping boleh habis.

endiem said...

sha..
kalau rasa nak makan carilah kedai yg ada jual lempeng nyor ni. kat bentong tentu ada kot.

endiem said...

Relevan..
dah 2 malam berjaga ni..kena ada menu tiap tiap malam. malam pertama magi, malam kedua lempeng nyor, malam ketiga - ubi kayu.

Kunang-Kunang said...

Akak selalunya kalau ada gulai lebih bila-bila jerlah, akak akan buat lempeng nyior kalau kebetulan ada nyiornya di rumah,

Di Shah Alam ni pun ada sebuah restoran jual lempeng nyior, lempeng ubi dan lempeng pisang. Lepng ubi kayu dan lempeng nyior ni dicica dengann kari ayam.

ummu said...

salam
lempeng ni kalau masa dalam pantang antara menu saya .cuma tak letak santan je.lepas pantang abru buat lempeng nyior ni

:: Princess Violet :: said...

pergh telio weh tengok menu aok neh :D