Followers

Tuesday, June 1, 2010

Opor Pekan

Tak lama dah nak cuti sekolah. Biasanya setiap hari Sabtu dan Ahad sepanjang musim cuti sekolah akan ada kenduri kahwin. Itu pun lah masa yang sesuai untuk buat kenduri kendara. Bukan tak boleh buat kenduri kahwin pada hari bekerja biasa , tapi susah sikit sesedara dari jauh nak datang ke kenduri itu. Jadi awal awal tahun atau pun tika menetapkan hari, masa bertunang dulu dah pakukan tarikh tersebut.

Telah menjadi macam satu kemestian bagi kenduri kahwin di daerah Pekan menghidangkan menu Opor Daging. Kalau tak de menu opor, maknanya tak meriahlah majlis tersebut. Mungkin juga pendapatan dari salam kokut akan merosot. Menu menu lain tu tak kiralah, sama ada kurma daging, kari, gulai kawah, ikan masin, sambal belacan, umbut kerabu, kerabu mangga , patin sangkar atau ayam goreng itu bolehlah dibuat pilihan.

Tukang masak atau towkey catering di Pekan kena pandai memasak daging opor. Kalau tak pandai kena belajar belajarlah, kalau tidak susah nak cari makan di sini. Tukang buat rempah opor juga ramai di Pekan. Kat Kg. Mengkasar ada, Kat Kg. Parit ada, Kat Alor Ara pun ada orang yang menjalankan bisness rempah opor ini. Rega sekilo rempah opor lebih kurang RM 25.00 - RM 30.00. Untuk mengulai seekor lembu memerlukan lebih kurang 4 hingga 5 kg. rempah opor. Itu tak termasuk bahan bahan lain seperti bawang, serai , halia, kulit kayu manis, buah pelaga , bunga lawang dan sebagainya.

Bagi jamuan berhidang, daging opor akan dipotong besar sikit supaya dapat sebuku untuk satu hidang empat orang. Tapi bagi jumuan secara buffet daging tersebut dipotong lebih kecik supaya seorang boleh dapat sekurang kurangnya seketul. Daging opor tak boleh makan terlalu banyak , nanti seieh perut.

Jadi pada musim cuti ini bolehlah perkena opor jika pergi kenduri kahwin di Pekan.

14 comments:

zulkbo said...

salam..
ermmm..
yum yum
yummie..
sedakk ni wehh..
he he..

LIPISLADY said...

Sallam, tak ada orang nak ajak keh kenduri kawin ke Pekan kee, nok rasa opor daging, atau aok bagi resipi didinih, keh nok cuba masak..

Cikgu Jang .. said...

gone rase opor tu yak?...gecor jugak dengornye...

Cik SHiN~JU said...

salam...

kala family koi bkn takat kenduri jer,raya n hari2 biasa pun masak opor...rempah mak buat sdiri...nt koi buat resepi bergambor kat blog koi...dh lama nk buat n3 pasal opor tp blm ade mase...

cemomoi said...

tak pnoh koi ndengo masak opor ter, spesis rendang mcm rendang tok ke atau masok kari.. bule komersialkan tu

piewahid said...

aok patut buh gambo ni...
area kontan xande org jual weh?
koi nk try

relevan said...

Paleh aok..opor bapok lah sedapnya..opor daging ..opor terung..makan nasik tentu bertambah tambah..

endiem said...

zulkbo..
w salam.. sabar, bila ada kenduri bolehlah pekena .

endiem said...

Lipislady..
banyak resipi opor kat dalam internet... resipi Tengku Puan pun ada kot.

endiem said...

Cik gu Jang..
Kat kuantan ada restoran yg menyediakan menu opor.. Jelita cafe dan Khatijah Restoran.. kalau aok datang kuantan boleh makan kat situ.

endiem said...

cik shin..
Aok orang pekan, tentu biasa yek..

endiem said...

cemomoi..
Orang pahang ni lambat sikit bisnesnya banding dengan orang perak. Rendang Tok dah jauh pergi, tapi opor baru nak mula... komersil insyaallah.

endiem said...

pie..
koi lupa pulak nak tangkap gambar.. kena tunggu makan kenduri dululah.

endiem said...

relevan..
kita cuba makan opor dengan maman guana rasanya yek.