Followers

Wednesday, October 27, 2010

Conteng Dinding

Tabiat menconteng pada dinding, terutama ditempat tempat awam seperti tandas bukanlah perkara baru. Ianya telah wujud sejak zaman batu lagi. Kalau belum ada cat manusia menggunakan arang untuk melakar lukisan dan tulisan. Menconteng merupakan satu kaedah komunikasi. Sebab itu tabiat tersebut masih kekal hingga hari ini. Kalau kita masuk tandas awam, pondok telefon dan tempat tempat menunggu bas ada saja tercatat no telefonlah, nama orang yang mula sampai kesitulah dan juga tulisan dan juga lakaran yang tidak senonoh. Semuanya ada mesej mesej tertentu yang hendak disampaikan. Tapi kebanyakan contengan yang dibuat tak lawar dan sakit mata memandang.



Kalau kita pergi ke Terminal Makmur, Kuantan, kita akan berjumpa dengan hasil contengan pelajar pelajar Shahputra serta budak budak sekolah SMK Teluk Chempedak, SMK Air Putih dan SMK Paya Besar. Mereka di beri peluang menconteng disini tetapi bukan pada dinding atau pada pada pintu tandas. Mereka ditaja oleh beberapa pihak seperti MPK, LKPP, PKBF dan lain lain untuk menconteng pada tiang tiang platform terminal ini. Lihatlah hasil contengan mereka ini. Ada masej, berwarna warni, lawar dan tak sakit mata memandang.

Orang yang suka menconteng dalam tandas awam patut diberi peluang begini juga..

30 comments:

Kunang-Kunang said...

Salam Endiem,

Perangai suka menconteng ni selalunya berlaku pada orang-orang yang nakal.

Bagus juga orang-orang ni diberi peluang membuat contengan pada tempat-tempat yang betul supaya mereka dapat menggunakan kelakuan suka menconteng tu pada jalan yang betul.

akuanakpahang said...

Salam rodong.. kretif juga kalu gitu yeek kawan suka :)

Cik SHiNJU said...

Salam..

kreatifnye deme yek..
koi ni x seni lalu..
kagum nengok hasil keje dorg neh..

LIPISLADY said...

Assalamualaikum, lawarnya, kalau kat dalam tandas tu conteng macam ini kan bagis, sehari selorek, lama2 jadilah macam ini..

Kehelan said...

waahhhh... tak pernah tgk lg nih... balik raya haji nnt kena pi usha la kejap

Mak Su said...

wow! sgt cantik!

relevan said...

Patutnya tiap tiap bandar ada medan Grafiti..bagi senang kaki conteng nak menconteng..

endiem said...

Kunang kunang..
salam...menconteng ada satu tabiat yang tak baik. Ia perlu disalurkan kepada kaedah yg betul.

endiem said...

yasin..
salam.. budak budak sekolah selalu kreatif..dema tu selalu conteng buku sekolah.

endiem said...

cik shinju..
kreatif , kena pulak dengan cat dan color.

endiem said...

Lipis lady..
Salam.. kalau kat dalam tandas, tentu ramai yg tukang tambah.

endiem said...

Kehelan..
baru lagi lukis, kot.

endiem said...

Mak su..
kalau dah rancang awal cantik lah jadinya.

endiem said...

relevan..
kalau ada tempat macam ni moh, kawan tumpang conteng sekaki.

zulkbo said...

salam..
memang lawo gambo ter..
kira berbakat je boleh
menconteng begitu

ummu said...

Salam endiem
keratif merka ni
at least merka dapat meluahkan imaginasi dan kreativiti mereka.seni itu indh dan subjektif.
kawan ada juga nampak lukisan ni...

maiyah said...

bgus buat camni.. sy pun rasa nk conteng hehe

Jejaka Desa said...

Baru amat lagi buatnye ni.Nampok berseri terminel ter...

sha said...

Contengan gini satu ekspresi yg lebih sopan dan jelas maksudnya...

sahromnasrudin said...

cantiknya...bole la ukir ayat al-quran kat dinding surau tempat saya

Hashim Zabidi said...

cucu-cucu kawanpun dah mula belajar menconteng -conteng di didinding rumah. Nak kawaqn tampar je, hai! idaklah weh, cucu...

Mazru Majid said...

salam weh...

bagus jugek yak bile bebudok te boleh menunjukkan bakat terpendam..

koi lama da tak pergi ke terminal bas kuantan..rupenye da bertamboh lawo weh..

piewahid said...

koi muda2 dulu ganas juga, keknyer xpernoh terfikir nok menconteng dan memusnahkan harta benda awam.

agoknya betul la kabo dek ahli psikologi, deme ni ande masaloh dalaman...

keknyer conteng gitu ande juga la lawonya. yg betulnya terjaga bersih ikut cat asal lagi lah betui...

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

ahh..cantik dan menarik...jika tandas ada pic pic macm ni bersopan kencing

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

SALAM
UPDATE

Echam said...

mmg elok sgt. Dari conteng dinding tandas baik kembangkan bakat tu ke dinding yang lebih komersial...

"MULAN" said...

patut pon buat awal2 dulu.. cantik la camtu.. bangga...

[S]itie [B]Um [B]Um said...

wah!!! 6 bulan lepas masa masih belajar di UMP xde lagi contengan ini. =)

Miecyber said...
This comment has been removed by the author.
Miecyber said...

Koi sokong...