Followers

Thursday, October 21, 2010

Kolam Air Panas Bentong

Kalau ada masa terluang, kita boleh pergi ke Kolam Air Panas Bentong. Sebenarnya tak banyak kolam air panas di tempat kita. Yang masehor nya , kolam air panas Hot Spring di Sungkai, Perak , Kolam Air Panas Pedas di Negeri Sembilan dan di Trengganu. Di Pahang yang koi tahu ada 2 kolam air panas. Satu di Bentong dan satu lagi di Sungai Jin, Sg. Lembing.

Kolam air panas Bentong terletak kira 18 km dari bandar Bentong melalui jalan lama menghala ke Kuala Lumpur atau Janda Baik. Kolam Air Panas Bentong , tiada dikenakan bayaran masuk pada orang ramai yang datang. Sebab itulah tempat ini tak ramai pengunjung cuma beberapa orang yang saja saja datang.
Di sini terdapat beberapa buah kolam yang besar. Ada yang dalam dan ada yang tohor. Kolam yang dalam untuk orang orang tua mandi dan kolam yang tohor untuk bebudak mandi dan berendam. Air dalam kolam ini tidaklah hangat sangat , kata orang suam suam kuku. Taklah macam duduk dalam sauna. Tak juga nampak kelibat ikan talapia atau ikan kelah berenang dalam kolam ini. Mungkin juga ikan takut tinggal dalam kolam ini. Takut menjadi ikan singgang.
Terdapat juga kemudahan kemudahan lain untuk orang ramai yang datang kesini, seperti gazebo, tandas dan juga bangku tempat duduk.

Kata orang kolam air panas boleh menyembuhkan sakit kulit. Kalau ada rodong yang kena sakit kulit gatal gatal , seperti panau, kurap , kayap dan sopak bolehlah mandi atau berendam disini.


Kalau datang ke sini cuba cuba perati kot kot ada orang yang menjerang air di sebelah hulu kolam.

15 comments:

Cik SHiNJU said...

Salam rodong...

x berjangkit kala berendam sama ngn org ade kurap? huhuhu...x pasan plak kolam air panas Bentung ni...sejak ade highway ni mmg x lalu situ doh..
Dulu arwah ayah koi pnah dpt tender balak dkt2 Sg Jin tu..pnah gek picnic kat situ..ade jeram gak kat situ...kolam air panasnye x beso..boleh kata perigi jelah..


p/s - dh try mee calong kat Kontan..sedak weh!

hai said...

ingatkan dah berkubur kaw.air panas tu...boleh guna lagi ke jln tu untuk ke gombak??penah gak mandi kat tempat yg shinju kata tu...tapi airnya dah kotor sebab pencemaran akibat pembangunan!!

akuanakpahang said...

Kalau musim pejor sikit sesuai juga yeek berendam kat kolam air panas nie :)

zulkbo said...

salam..
behhh tu..hilang gatei2
koi pun nak cuba gak nanti



New Entry "Hikmah Dalam Wuduk"

Hashim Zabidi said...

koi, bila sejuk ngat mandi air panas gak ketnya masak sendiri.

cemomoi said...

pnoh dengo tapi tak tau sebeso dan secantik ni... masaloh utama lokasi nok g tu pusing balik dari highway bagi orang dari kl... kalu ikut jalan lama cuak pulak

aRoL said...

salam,
pernah mandi kat sini..lama dulu...

endiem said...

cik shinju..
Nak kata tak berjangkit tak tahulah.. sebab kat kolam renang kat hotel pun kita tak tahu sapa yang ada sakit gatal. Air panas sg. jin jauh ke dalam hutan, dekat ladang rusa, koi pun dah pergi sana.

endiem said...

hai..
Air panas Bentong kurang promosi. Orang Bentong promote Genting saja..

endiem said...

Yassin..
Macam sekarang ni panas, jerubu tak sesuai langsung mandi tengah tengah hari kat di sini yek..

endiem said...

zulkbo..
wsalam..Datanglah.. bukan jauh sangat dari KL kalau lalu jalan lama tak kena tol.

endiem said...

Pak Hashim..
Ya lah.. musim hujan pagi pagi pergi jerang air.. rasa dulu, biar dedar sikit . itu pun puas nak jirus kebadan.

endiem said...

cemomoi..
Kalau dari KL aok turun masuk jalan lama ikut genting sempah , tapi jangan naik ke genting atau janda baik , aok terus gi tala ke bentong, jimat RM3 tol.

endiem said...

arol.
Salam..masa koi datang tak ramai orang mandi , mungkin cuaca panas kot.

CekWa said...

ada rupanya kolam air panas kat Bentong, baru ni lah tau...!!