Followers

Sunday, October 24, 2010

Pasar Pagi - Bentong

Setiap pagi seawal jam 6.30, pasar pagi Bentong dibuka kepada orang Bentong yang keputusan sayur , ikan dan buah-buah. Terletak sebelah dengan Pasar Besar Bentong , pasar pagi ini menjanjikan kepuasan kepada pengunjung pengunjungnya. Orang yang datang tak kira Melayu, China atau India semuanya dengan satu tujuan. Begitu juga dengan penjual yang terdiri dari berbagai kaum menjadikan ianya pasar pagi ala ala 1 Malaysia lah pulak. Menjelang tengahari pasar ini , mula lengang. Pembeli dan penjual yang tadinya ramai disini mula berkurangan. Mungkin telah balik untuk bertanak dan menyayur pulak.Sayur sayur dari bukit tinggi akan dibawa berdagang kesini oleh penjual penjual cina. Ada kobis ada kailan dan ada sawi dan sayur air, tebu hitam. Rumput napier pun ada.

Begitu juga dengan jagong, buah buah tempatan dan buahan impot juga ada dijual disini.

Ikan yang kasar kasar entah datang dari kolam mana dijual oleh nyonya cina , selain dari ikan keli dan patin kolam yang dijual oleh orang dari Kg. Lengkong.


Yang penting inilah dia yang dicari. Sayur sayur kampung yang ditanam oleh orang orang Pelangai, Lebu dan Kg Teroh. Ada labu yang lehet untuk masak lemak atau buat pengat. Ada terung telunjuk untuk masak asam. Eloknya pedas pedas sikit. Ada lada kecik untuk buat sambal garam lada. Ada asam keping atau asam gelugor , tanam sendiri. Kunyit, halia dan serai ada jugak. Jantung pisang , celor cecah sambal tempoyak. Terung pipit atau terung menggo untuk ulam atau masak tempoyak pekat pekat. Serai kayu dan ulam raja. Bunga kantan untuk buat laksa atau masak asam pedas. Keladi kemahang tak sah cerita. Daun kesum untuk gulai dengan ikan.

7 comments:

Cik SHiNJU said...

Salam...

Terliur pulok ke pengat labu..huhu
sayur lemak labu pun sedak gek..
keladi kemahang x pnah tgk,
tgk dlm gambor tu xtau yg mane 1..

endiem said...

cik Shinju..
keladi kemahang tak de dalam gambar tu dijual oleh orang lain. koi tak masuklah sebab dah ada 5 gambar.

Relevan said...

Puding labu pun boleh buat juga ye cik Shin Ju..

Aku Anak Pahang said...

Merioh juga yak...pekan sari bentong nie..pekan sari kome dekat jerantut tengah huru-hara :(

Hashim Zabidi said...

ulam pegaga, pucuk maman, cemperai, serepok tak sebut, ke takade? Mana boleh lawan pekan sari Benta, hi hi hi...

zulkbo said...

salam..
memang segar dari ladang belaka yak?

Hanisham Ab Halim said...

Lame doh koi tak menjenguk pasar pagi bentong ni...