Followers

Monday, February 8, 2010

Main Boling

Mengikut beberapa daerah di Negeri Pahang "Bolein" bermaksud terlanjang bulat atau bogel. Kadang kala disebut tanpa seurat benang. Biasa nya ia merujuk kepada budak budak berumur setahun hingga 5 tahun. Contoh ayat " Metnye aok palor budok tu bolein je, sejuk amat ..kang kembong pulak".

Agak agaknya nama sukan boling mengambil sempena dengan perkataan "bolein" . Ini disebabkan bola dan botol ( pin ) yang digunakan oleh sukan itu linyau linyau bagaikan badan budak yang terlanjang bolein itu.

Dua arena boling terdapat di Kuantan iaitu di premium lanes, dekat parkson lama dan satu lagi di Mega Lanes di Mega Mall. Ramai juga rodong-rodong yang berminat bermain boling ini. Kadang kala belum pun habis waktu kerja dah ada tercokoh kat arena boling ini. Mereka taklah berniat hendak mencabar Shazlin Zulkifli, tapi cuma sebagai satu hobi dan sukan masa lapang. Rodong rodong dari Pekan lambat dicabar , pasti datang, tak kira malam tak kira siang. Semuanya bertekat untuk menumbangkan botol botol yang linyau linyau itu.

Koi pun dah cuba cuba main, tapi kadangkala tak ubah seperti melempar kelongkong nyor dan selalunya masuk longkang.


25 comments:

relevan said...

Boleh juge mengular kat tempat main boling ni yak endiem?..

Ha ha masa kenit dulu suka ngat berbolien ni..dah tu duduk atas tanah..mulalah jubo berkudis sana sini..

~0~ said...

wah...time tensen best layan boling nie...

Rodong Blogger said...

Jangan bolein de paye weh.Karang tak pasei bahan dek buntey.

Cikgu Jang .. said...

jangan kene getoh dah le main menatang tu...kang sokmo teringat nak baling bola je....

piewahid said...

lameee dulu...koi pengenoh cube skali. mlantun2 bolo boling tu mcm bola pimpong, tu nasib baik koi tak meluncur skali atas papan tu. mok koi kabo, kalu nok bpeluh, baik nebas.

hai said...

fuh...koi main boling ni, masa kat kompleks teruntum je dulu....dah lama sgt!!

Akuanakpahang said...

Kampung kawan kala ajok main boling emboh lari org nok pulok anak dara maru kena pelangkung hahahaha...

Pacifist said...

same minat la kite yek.kwn mase skolah dulu sempat la main kat komplek teruntum.tulis pakei manuel.skrang senang seme komputer kontrol.kat ktn plaza dulu pun merioh,lepas jln depan die doh tutup,orang dah kurang g sane.se lg sbb deme doh beralih aroh ke ktn megamall.kwn perati.mule dr komplek teruntum,bukok ktn parade,teruntum x laku,bukak ktn plaza,ktn perade pulok kurang org.bukok megamall,ktn plaza pulok kurang.rodong nok tau sebab mende?se sebab org hok menjuel tu org yg same,bepindoh randoh.se lg kuasa membeli org ktn x tinggi.

RMY-Abelitokjoro said...

abeli usah ke nak balin buah boling tu.. megang tak pernoh.. orang kata kalau.. nak pegang kena masuk 3 jari ye ke tidak....
mende darat.. main batu serebat jaman kecik dulu ada la....

maiyah said...

takkan kot hehe.. jgn yg main jd bolein dah le

mohd hamidi wahid said...

Berbolein ni bukan masa budok je. Ada juga org. tua yg berbolein. Masa-masa la.

tunbegia said...

sungguh seronok membolein,

salamm,

Kunang-Kunang said...

Akak main game boling ddi komputer jer.

Orang kuantan memang suka main boling kot, adik kak ani yang dikuantan tu kalau datang shah alam, anak beranak gi main boling.

endiem said...

relevan..
kadang kadang tak berboling sangat tapi nak kenenkan awek yag jaga tempat boling tu.

zaidi..
kalau kena marah dek bos.. kita bayangkan botol boling tu sebagai bos .. lempar sajalah bola hala ke dia.

endiem said...

rodong blogger..
dah tua tua ni tak bolin dah.

cik gu jang..
kalau dah gian tu.. payah lah, kena 3, 4 frame sari.. letih jugak , kasar jugak weh.

endiem said...

pie..
kome ni nak menebas kat manalah.. silap silap bawak parang kejor dek poleh pulak.

hai..
arena boling kat komplek tu dah tutup.. ace cuba try test kat mega mall pulok.

endiem said...

yassin..
aok ajak main boling ke aok ajok berbolin.

pacifist..
ye..lah kuantan, memang macam tu.. membesar tak padan dengan orangnye. Le ni orang ramai lari ke ecm pulak, tempat baru..

endiem said...

abeli..
sama je baling .. buah nyor dengan baling bola boling te..tapi bila lepas baling bola boling te kaki kiri kena terangkat sikit, stail dia dah.

maiyah..
takkan nak berbolien masa main boling kot.

endiem said...

mohd hamidi..
aok tok sahlah bukak rahsia pulok.. nanti baca dek budak budak .

tun..
salam .. bukan membolein, tapi memboling, he3

kak ani..
seseparuh orang kuantan, jika pergi mana mana tentu cari .. arena boling dulu, lepas tu barulah cari tempat makan,tempat tidor dsb.

Hashim Zabidi said...

kat nok main tu kena ikat suar ketat sikit. takut terlondeh kang langsung boling.

Mazru Majid said...

ander rodong ngajok koi main boling nih tp koi tak reti gitu ajer..sampai skrg la tak pernah nuju bolo boling nye

endiem said...

pak hashim.. pakai kain pelekat pun boleh..ha3

Mazru..
mudah amat.. aok lempar je, macam lempar buah nyor.. ha3

cemomoi said...

koi pnoh gak boling kelapa sawit dari atas bukit.. metnya jatuh dalam paya.. popalehhh

Pak Man laksam said...

Masa muda-muda dulu, Pak Man ada lah pat-lima kali main boling nih....

endiem said...

cemomoi..
bayangkan tandan sawit macam bola boling, kotnya rebeh bahu..

Pak man..
orang orang senior pun ramai yang main.