Followers

Wednesday, August 25, 2010

Buffet Ramadan

Pada bulan puasa tahun ini banyak promosi untuk berbuka puasa dan bersahur di buat oleh hotel hotel. Mereka berlumba lumba memberi pakej dengan kadar harga yang menarik dan murah murah. Mungkin juga kerana banyak perbahasan mengenai makanan halal dihotel menyebabkan mereka terpaksa membuat promosi yang gila gila.

Di Kuantan beberapa hotel menawarkan pakej berbuka buffet ramadan dari serendah RM 28.00 hinggalah ke RM 70.00 dapat dilihat melalui kain kain rentang yang berselayut pada bil board dan pokok pokok. Mereka juga mengedarkan kertas kertas iklan yang di lekatkan pada wiper kereta ketika orang orang pergi sembahyang jumaat atau sembahyang zohor. Ada juga iklan iklan pemberitahuan ini dihantar ke pejabat pejabat untuk makluman ketua ketua pejabat, pegawai , kerani dan tukang sapu.

Ada juga rodong rodong yang beria ria ajak berbuka hotel. Hantar sms tiga empat kali. " Jemput berbuka di Hotel Vistana hari ini , sila cofm balik" . Kalau tak de apa apa program petang tu jawab je " k " Sian juga rodong yang mengajak .

Petang tu pergi awal sikit. Rupanya pukul 6.30 dah penuh dekat ballroom . Tah dari mana datangnya orang orang ramai. Memasing dah penuh dalam pinggan dengan segala maknika makanan yang diambik dari meja buffet. Dah tentu ada nasi dengan lauk pauk gulai kawah, opor, sop, sotong goreng, kerabu mangga, sambal belacan hingga mengumbu pinggan. Ambil lagi kueh , lompat tikam, kole kacang, bingka ubi. Ambik juga mee kari, mee calung, air cendul atau air sirap biji selasih. Tambah lagi dengan puding raja atau puding rakyat biasa. Ambik juga Teh tarik. Kalau rajin beratur ambik sate atau bbq kambing jamnapari. Bawak ke meja yang telah di tempah.

Sambil menunggu waktu berbuka 7.18 boleh dengar life dari group Nordin dan gang diatas pentas. Nordin pun pandai jugak , bawak lagu lagu padang pasir.

Bila dengar bunyi bang , masing masing pun start mula . " kentung kentang .. kentung kentang" hingga dekat pukul 8.00 baru carik bilik sembahyang. Nak sembahyang maghrib pun kena Q jugak. Lepas sembahyang boleh sambung balik.

Tapi bila pulak nak terawih ?....


14 comments:

afzainizam said...

★°°•.★°°•.★°°•.★°°•.★°°
رمضان مبار… رمضان كريم… رمضان مبار…
★°°•.★°°•.★°°•.★°°•.★°°

Salam ramadan Al Mubarak..
buat pembaca blog kami
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/

Ramadan bulan yg mulia..
Tertutup pintu-pintu neraka..Terbuka pintu-pintu syurga..Syaitan-syaitan dibelenggu.

uihhhhh sodap tuuuu kalau ada tak menang tangan janji ambik sampai menggunung pun tak apa...

zulkbo said...

salam..
koi setakat ni
tak kemaruk sangat
makan buffetnya
bukan apa koi rasa
membazir..buka posa
pas nak solat maghrib
perut pun dah kenyang
yang membayo..bapok maheinya
he he..

Jejaka Desa said...

Koi nunggu bos sponser je.Haha...

endiem said...

afzainizam..
salam.. selera belum berbuka..

endiem said...

zulkbo..
wsalam.. bukan kemaruk, tapi layan selera belum berbuka he hehe.

endiem said...

JD..
mintak bos belanja..sesekali bos kena belanja.

LIPISLADY said...

Assalamualaikum,

endiem, sesekali melayan ke selera apa salahnya, jangan ketagih dah laa..

endiem said...

Lipislady..
Wsalam..baler aok takkan lah hari hari berbuka kat hotel.

cemomoi said...

baru dapat rm500 apa kata bbuka kat menara kl pulok...

AuntieYan said...

Salam En.Endiem,

Sebolehnya Auntie berbuka di rumah saja...memikirkan nak solat maghrib...tu...payah rasanya solat kat luar berebut-rebut pulak tu....

a kl citizen said...

sedap buka kat rumah juga...

→ : agenda utama

endiem said...

cemomoi..
duit 500 tu buat belanja raya....

endiem said...

Auntie yan...
memang sedap berbuka dirumah saja..

endiem said...

akl citizen..
setuju..