Followers

Saturday, August 21, 2010

Upah Puasa

Di sebuah sekolah tadika ,pada hari pertama puasa ,tiga sahabat berbincang mengenai puasa.

Adam: " Mak koi dah janji , kalau koi dapat habis berpuasa sehari , dia bagi upah seringgit."

Shafik: " Koi pun nak mintak upah singgit dengan mak koi getek..!!"

Adam : " Aok pulak macam mana .. Haikal ?"

Haikal: " Nantilah koi tanya aboh koi.."

Setelah 12 hari berpuasa, tiga sahabat tadi berbincang semula mengenai puasa.

Adam: " Koi dah dapat sepuloh ringgit.."

Shafik : " Koi baru dapat enam ringgit .. "

Adam: " Aok pulak dapat berapa ringgit... Haikal ?"

Haikal: " Koi dapat seratus ringgit.."

Shafik: "Aok biar betu!!!l... berapa hari aok puasa?"

Haikal: " Koi tak puasa pun... Aboh koi beri seratus ringgit. Dia kata.. jangan bagi tahu mak, aboh tak puasa "

Moral: Biar ikhlas suruh anak puasa, jangan upah-upah. Kalau tak puasa tu jangan juga rasuah nanti bertambah banyak dosa..

12 comments:

akuanakpahang said...

Hahaha..maru dpt aboh macam budak Haikal tu...lebur segalanya :) jangan buat keje gitu org lain dapat berlipat kali gande pahala kita dpt berlipat kali gande dose.

zulkbo said...

Salam bertandang lagi
apa khabar? Moga sihat
orang di sini..jangan
lupa bayar zakat fitrah
he he..
جزاك اللهُ خيراً‎

hai said...

adoi la..malang sungguh dapat aboh gitu!!

cemomoi said...

rasuah posa maih berlaku yerk

noorlara said...

Apa punya abah le, ni mesti masa kekecik dapat rasuah jugak agaknye. Sepatutnya tanamkan roh Islam dalam jiwa anak anak bgtau betapa seronok berpuasa tertama waktu berbuka dan menyambut rayer. Ajar hakikat puasa yg sebeno dai mereka kecil.

Cikgu Jang .. said...

elok le tu.....sok2 si anak pulok ngajar si anaknyer nanti...

penjejak maya said...

salam,

abah dia tu tak boleh dijadikan role model langsung hehe..

relevan said...

Aboh ini patut di contohi sebagai teladan yang menjadi perosak..

Don Balon said...

kuikui pepalih hampeh punya aboh...

endiem said...

Salam ramadan rodong semua, selamat berbuka..

Hashim Zabidi said...

gentleman juga ayah Haikal tu ya!

Nerzhul said...

haha. dah besor sok memang payoh la haikal te nak posa takut ngikut ke perangai ayoh dia te. hahaa