Followers

Monday, April 12, 2010

SDSI - Pahang

Dalam Direktori SDSI ( Satu Daerah Satu Industri ) Negeri Pahang telah dinyatakan produk produk yang dikeluarkan oleh daerah daerah berikut:-

BERA: Produk Daging Puyuh. Salah satu pengusaha produk ini ialah Koperasi (F) Mayam , Bera.

TEMERLOH: Tiga produk yang dihasilkan oleh daerah Temerloh iaitu, Ikan Patin, Ukiran Kayu dan Gasing.

LIPIS: Lipis akan mengeluarkan dua produk makanan iaitu Gula Kabung dari sekitar Kg. Budu dan Jus Salak dari KPW Kuala Medang.

RAUB: Raub pulak berpotensi mengeluarkan produk herba. Pada masa ini produk tersebut diusahakan oleh seorang pengusaha di Ulu Sungai.

CAMERON HIGHLANDS: Produk dari Strawberi.

MARAN: Produk dari Maran ialah Cip , Halwa dan Jem Nangka.

JERANTUT: Empat produk telah dicatat sebagai produk Industri Daerah Jerantut . Produk produk tersebut ialah Sarung Senjata Perusahaan Besi dan Ukiran, Kraftangan cenderahati seramik, Seramik dan Daging dan Ikan Salai.

KUANTAN: Tenunan Pahang dan Anyaman Mengkuang.

BENTONG: Batik dari Jambu Rias dan Barangan Kulit.

ROMPIN: Kraftangan

PEKAN: Tenunan Pahang dan Puding Raja.


22 comments:

a kl citizen said...

tenun Pahang sangat saya suka. tapi mahal...

relevan said...

Cubalah prodak dari Jerantut itu..daging Salai..pasti makan akan menjilat siku..

zulkbo said...

salam..
jengka kira daerah maran la yek?
good info..thanks rodong..

Che' Pit said...

oo pasni dah tahu lah
mana nak g kalau nak cari barang2 tu

hai said...

rasanya org luar ramai yang tau ikan patin temerloh..yang lain2 tu kurang info dan promosinya....

akuanakpahang said...

Hebat org jerantut ada 4 produk deme!

maiyah said...

mmg bangga ngan produk ni kan.. sy suka ikan patin heheh

cemomoi said...

cemomoi memang terkenal dari dulu sampai sekarang mengeluarkan kelapa sawit... yang terbaru kabonya dok pemes dengan lembu pulok... ander lagi tuu... ada kesempatan koi kabokan le esok2

INTAN RH said...

sume betul info ni tp tak menepati konsep SDSI la kan. Kan 1 daerah 1 produk jek...hehe

sapa nak ejas tenun pahang murah, kontek koi!

:D

Mazru Majid said...

patut la kome jenuh makan puyuh disini weh

endiem said...

a kl citizen..
betul cik gu, harga nya mencecah sehingga RM 800.00

relevan..
kalau daging salai di buat burger atau masak western lagi sedap kot.

endiem said...

zulkbo..
Jengka tiga segi, ada dalam daerah maran, ada dalam jerantut dan ada dalam temerloh, tapi bandar tun razak jengka dalam maran.

CP.
Insyaalah, kalau kena gayanya , senang dapat.

endiem said...

hai..
ikan patin tu satu malaysia dah tahu, tapi produk produk yang lain masih dalam promosi.

yassin..
hebat juga orang jerantut.

endiem said...

maiyah..
ikanpatin masak lomak cili padi sedap oi.

cemomoi..
cemomoi kira dalam daerah bentong, kira produk tempatan ikut bentonglah.Takkan kelapa sawit pulok, hehehe

endiem said...

Intan..
betul jugak.. ni separuh separuh daerah sampai 4 produk. Cuba satu produk tu dibanyak banyakkan pengusahanya lagi bagus.

endiem said...

mazru..
Tentu banyak daging puyuh kat Kerayong.

ummzaid said...

mentakab takkan tak de hasil...ish! tak leh jd ni..

qaseh mas said...

Salam
Pahang memang best. Kaya dengan flora fauna dan budaya..yang pasti Ikan patin sedappp

endiem said...

ummzaid..
mentakab tu kira temerloh lah..ikan patin jugak.

qaseh mas..
salam.. mana mana pun sama, tapi ikan patin kat temerloh dah femes..

Miecyber said...

Info menarik dan harapnya ianya benar-benar realiti...

piewahid said...

weh, hampir2 ketinggalan bas ke kontan. singgoh ziarah & baca n3. rodong2 dh komen blake...

Sebuah Perjalanan said...

Jambu Rias ada keluarkan batik? Betik pun belum tentu ade! atau pun koi dah hilang maklumat!!