Followers

Monday, October 12, 2009

Raya Lagi

Ramai yang telah habis menjalankan ibadat puasa sunat enam hari dalam bulan syawal. Kalau belum habis, kita hanya tinggal seminggu sahaja lagi untuk melaksanakannya. Berpuasa enam hari dalam bulan syawal bererti kita seolah-olah berpuasa selama setahun.

Bermacam macam godaan dan dugaan dalam menjalankan ibadat puasa nam ini. Maklum sajalah, kita berpuasa , orang lain tak berpuasa. Jemputan kerumah terbuka pun acap kali diterima. Godong godong yang mengajak mengeteh pun ramai. Kadang kadang kita tengok budak-budak tengah mengepat ice cream tengahari buta pun tergoda jugak kita. Tos air lior dibuatnya. Tapi hendakkan pahala puasa sunat tersebut kita dayakan jugaklah.

Berpuasa sunat enam hari dalam bulan Syawal boleh di ajus juga, mengikut kesesuaian. Kadang kadang ada sedara sedara rapat yang buat kenduri, menikah anak, kena adjus juga kehari esoknya tak kan nak puasa juga. Pejabat buat sambutan Jamuan Hari Raya , adjus lagi. Godong-godong ajak cari ikan, kita ajus lagi. Las las, tengok kelendar dah 29 syawal, tapi puasa baru dapat buat 3 hari.

Kita akan merasa lega jika telah dapat menghabiskan puasa nam tersebut. Jadi selepas habisnya puasa nam ini beraya lagi lah kita. Pagi pagi lagi orang rumah dah sediakan minum pagi dengan macam macam makanan, ada laksa, ada sate, ada lemang ( beli kat pekan sari ) ada rendang dan macam2 lagi. Cuma pagi itu tak delah nak pergi sembahyang raya.

Ada jugak godong yang ajus raya puasa nam dengan raya deepavali.

12 comments:

LIPISLADY said...

Assalamualaikum, ari ni raya posa nam makan kerepek ubi kayu pedas aja...

relevan said...

Wehh..besok ada open house jabatan antara jabatan di daerah Jerantut..deras lah wehh..kompeni kome pun sedeiakan 1 gerai..

a kl citizen said...

assalammualaikum

benda baik eloklah segerakan...

Webmaster@Echam said...

Huhhh??? Rodong-rodong ajak cari ikan ke?? Kat mana???

Cikgu Jang .. said...

dah musim raye...nok wat gone, tulah rezeki namanya......raya raya raya raya...yeyeyeye

endiem said...

Lipislady..
w'salam. aok dah raya. kerepek ubi pun kira ok jugak.

relevan..
koi tak dapat datanglah , kirim salam jelah ke orang jerantut.

a kl citizen..
setuju amat,

Echam..
Esok mudik ke ulu tembeling..

Cik gu jang..
pasl rezeki tu lah, las las dah pengujung syawal baru nak pose..

maiyah said...

puasa bukan saja dpt berkat tapi kesihatan yg baik juga

endiem said...

maiyah..
setuju..

mazru(9m2mzr) said...

selamat ari raye lgi sekali utk aok dan famili...

endiem said...

mazru..
terima kasih.. tapi bukan raya depavali.

ima shhs said...

selamat hari raya pose 6 utk aok...

endiem said...

ima shhs..
t.kasih.. dah lama raya, ni nak tunggu raya depavali plak.