Followers

Thursday, November 19, 2009

Tertidur ( bahagian akhir )

Fahmi Hafiz melihat jam pada screen handphonenya. Tertera waktu pada masa itu menunjukan pukul 1.25 pagi. " Huh..!! Lambat nya... ," terkeluar suara dari mulutnya yang sedang menguap sambil meregangkan kedua dua tangan keatas.

Lima enam orang penumpang kelihatan turun ke kawasan rehat di simpang Jalan Segamat Kuantan. Ada yang ke bilik air untuk membasuh muka dan ada yang terus ke gerai makan bagi membasah tekak sambil menikmati roti canai . Tinggallah penumpang penumpang yang merekoit dibuai mimpi. Agaknya mereka sedang bermain ski di pergunungan Alps. Untuk menghilangkan kebosanan, Fahmi Hafiz ikut turun bersama sama dengan kumpulan penumpang penumpang tadi.

Perjalanan bagi separuh masa kedua diteruskan. Semua penumpang telah ada di tempat duduk masing masing. Kali ini pemandu gantian mengambil alih tugas memandu bas ke distinasi seterusnya. Jalan dari Segamat menghala ke Kuantan agak sunyi. Lebih lebih lagi ketika itu telah lewat malam, hanya terdapat beberapa buah kereta dan lori trailer yang berselisih menghala ke selatan. Suasana dalam bas juga tenang. VCD cerita hindustan yang dua kali diulang tayang itu juga telah di offkan . Cuma kedengaran bunyi dengkuran motor air cond mengelodak bagaikan tak pernah di servis.

Fahmi Hafiz berhasrat untuk terus berjaga hingga sampai ke Kuantan. Apabila tiba disana, sekitar 4.oo pagi , dia bercadang untuk tidur sekejap di surau yang terletak ditingkat atas Terminal Makmur. Bas Rahmat Alam yang berulang alik ke kawasan perumahannya di Cenderawasih mula beroperasi seawal jam 7.00 pagi. Bagi menghilang rasa mengantuk, dia memasang angan angan.

Bas Transnasional dengan kelajuan 90 km/jam itu , terus meredah kegelapan malam dengan satu matlamat. Untuk selamat sampai ke destinasi tepat pada waktunya. Lepas Muadzam Shah, Gambang , Batu 9 dan terus mengikut sebagaimana jalan yang biasa dilaluinya.

Bunyi dari handphonenya, mengejutkan Fahmi Hafiz dari lamunan. Tanpa melihat melihat siapa pemanggil di screen handphonenya, Fahmi Hafiz terus menjawab panggilan pertama di pagi itu.

Belum pun sempat ia menjawab , kedengaran suara lembut dan halus dari sipemanggil nya." Hello, Fahmi ... U sebenarnya nak ke mana ni ? "

" Nak ke Kuantanlah..eh.. eh... aok ni sapa?" jawab Fahmi secara sepontan.

Tak ada jawapan. Ternyata panggilan tadi telah terputus.

Fahmi Hafiz melihat keluar. Dari kilauan cahaya lampu kenderaan yang lalu lalang, dia dapat melihat satu keadaan yang agak asing baginya. "Dimana aku sekarang" fikirnya. Dia mengamati lagi. Akhirnya dalam kesamaran malam itu, dia dapat melihat satu papantanda yang terus mengembalikan ingatan kepadanya.

Tanpa berfikir lagi , Fahmi Hafiz terus memicit loceng berdekatan dengan tempat duduknya. Belum pun bas berhenti dia meluru ke hadapan.

" Ngapa Pak Cik tak berhenti di Kuantan ? " tanyanya kepada pemandu bas.

" Mu nak gi mane ?... tadi kang dah berenti.. nape tak turung " Jawab pemandu bas dalam lorat Trengganu.

" Pak cik.. tolong saya.. hantar saya balik ke kuantan, ... saya tak sedar tadi" rayu Fahmi Hafiz.

" Tak leh lah.. mu turung di Kemamang kejap lagi.. eh" balas pemandu bas sambil memberi signal untuk meneruskan perjalanan.

" Eh.. eh pak cik, saya turun sinilah" beritahu Fahmi Hafiz sambil melangkah turun.

Bas Espress Transnasional dari Johor Bahru ke Dungun itu terus bergerak meninggalkan Fahmi Hafiz kesaorangan di hadapan Klinik Desa Sg. Ular itu. Di screen handphonenya menunjukkan pukul 4.18 pagi.


@@@@@@@@

3 comments:

mazru said...

lorr..kesian kat fahmi yek..tp siape yg call dia? jeng jeng jeng

relevan said...

Sg Ular dekat ngat lagi dengan Kuantan..boleh jer dak Fahmi Hafiz te numpang tido dekat klinik te..

endiem said...

mazru..
agaknya ada orang call dia dalam mimpi kot, atau...h a n tu.

relevan..
kalau panggil orang kat klinik tu nanti keluar misi pulak.