Followers

Sunday, November 29, 2009

Daging Korban

Banyak juga masjid dan surau mengadakan korban pada hari raya yang pertama. Oleh kerana hari itu hari jumaat dan kesuntukan masa untuk menunaikan fardu Jumaat , maka korban juga dibuat dijalankan pada hari sabtu iaitu hari raya yang kedua.

Di merata rata tempat, ceruk rantau di tempat kita banyak dijalankan sembelihan ternakan untuk korban. Ada yang menyembelih seekor dan ada seseparuh masjid menyembelih sehingga 15 ekor lembu.

Daging daging lembu dan kerbau yang telah di sembelih itu akan dibahagi-bahagikan kepada orang orang miskin, fakir dan juga orang orang yang tinggal dalam kampung, taman atau rancangan. Pembahagian daging tersebut bergantung kepada keadaan. Biasanya sekilo bagi satu bungkusan. Menakala tulang dan perkakas dalam akan disedekahkan kepada pekerja yang membantu dalam kerja-kerja berkorban itu.

Kalau terlalu banyak orang berkorban dalam sesuatu taman perumahan atau kampung itu, maka banyaklah daging korban yang diterima. Kadang kadang tak muat peti ais dibuatnya.

Teringat juga akan pesan ustaz mengenai korban ini supaya jangan tamak.

12 comments:

YASSIN said...

Betul tu usoh tamak! ada sikit2 sudah itu pun tak termakan doh base lapor mata je kadang tu.

LIPISLADY said...

Assalamualaikum, Seronok weh kala dapat sama2 menjayakan korban..terasa eratnya persahabatan. apa lagi bagi hok yang menerima daging korban, terasa masih ada yang sayang...

eL said...

nampaknya sebulan pun tak habis makan daging. kenalah fikir resepinya setiap hari.

maiyah said...

rmh sy dpt sebungkus pun berhari2 baru masak sbb takde org nak mkn daging tapi bik gak sbb masjid dah agih ke rumah yg mkn cuma saya heeeee

hai said...

alhamdulillah!!nampaknya...cuaca cantik sepanjang ari raya baru ni jadi x de masalah mengadakan acara berkorban!!

mazru said...

koi dapat sekilo

relevan said...

Kawan dapat sekilo juge..habis dah akok buat masok lemak bubuh sayur maman..resipi daging kerban bermaman..

endiem said...

Yassin..
Betul, dah jadi lapor mata., bagi lah ke orang lain yang memerlukan.

Lipislady..
nak cari orang hok betul2 miskin pun susah juga., tapi kalau ada elok sangatlah dibagi.

eL..
resepi baru, daging bakar.Sesuai untuk dimakan dengan nasi kerabu.

maiyah..
lama lama habis jugak, buah rencah sayur.

hai..
Dia bagi ruang untuk orang berkorban.. esok lusa entahlah.

mazru..
bolehlah buat sate.

relevan..
maru aok, rencah sayur maman, tak pernah dengar lagi.

Hashim Zabidi said...

keh tak dapat bahagian tahun ni. Berkorban tidak menolong orang pun tidak. Keh diam ke diri aje. Sebenornya keh tok berahi dah makan daging, he he he...

pakcik kordi said...

tk baik tamok...sian kt org lain..tk gitu aok?>=)

Mak Su said...

urusetia banyak kerja ler...

endiem said...

Pak Hashim..
tak pe tahun depan kita korban pulok.

Pakcik kordi..
betul ..