Followers

Monday, November 9, 2009

Sekali Air Bah

Masuk je bulan November membawak ke bulan Februari, merupakan musim pejur bagi negeri Pahang. Hujan akan sentiasa turun di sepanjang masa dalam tempuh tersebut. Manakala mereka yang tinggal berhampiran dengan sungai, terutamanya sungai besar hendaklah berjaga jaga dari kemungkinan kejadian banjir atau bah .

Sungai yang selalu dinaiki air , ialah Sungai Pahang, Sungai Tembeling, Sungai Jelai, Sungai Semantan dan Sungai Kuantan. Ada juga sungai lain yang menjadi tepu dan melimpah keatas darat. Mana mana tempat yang rendah akan ampuh air.

Beberapa perkara yang perlu diberi perhatian pada perentan hujan dan kemungkinan berlakunya bah.

1. Selamat kan diri sendiri dan keluarga.
Jika nampak air sungai, longkang dan alur , lain macam je dan kemungkinan naik, cepat cepatlah ambil tindakan perlu. Jangan main dalam longkang dan duduk coper dekat tebing sungai yang arus deras. Kalau kritikal dan perlu berpindah, berpindahlah ke tempat yang selamat seperti pusat pusat perpindahan banjir.

2. Selamatkan dukomen penting.
Dokumen dokumen penting seperti surat beranak, surat nikah, sijil saham, geran kereta, my kad , buku ASB dan lain-lain dokumen penting hendaklah disikan setempat, kalau boleh buboh dalam jabir atau beg dan mudah dicari. Jika berlakunya banjir atau handak berpindah cebet sajalah jabir tersebut bawak bersama sama kita. Jangan pulak jabir tersebut di letakkan berhampiran bakul sampah.

3. Selamatkan harta benda.
Kenderaan seperti kereta perlu diselamatkan dulu. Kalau tidak nanti patah kaki. Letakkan di tempat yang tinggi dan tidak ampuh air. Benda benda yang berharga juga perlu diselamatkan dari ancaman ini , kalau boleh.

4.Selamatkan binatang ternakan
Binatang ternakan dan peliharaan seperti kerbau, lembu, kambing, ayam itik dan kucing hendaklah diletak ditempat yang selamat.

5. Jaga dari serangan penyakit dan musuh.
Penyakit penyakit berjangkit mudah merebak pada masa banjir. Jaga kesihatan dan kebersihan, makan minum dan sebagainya. Tidur hendaklah pakai gebor supaya tidak sejuk dan kena gigit nyamuk atau binatang bisa. Minum air yang telah dimasak.

6.Bantuan Banjir.
Beri nama kepada tok empat bagi mendapatkan bantuan bajir, jika ada. Pastikan juga berapa lembu, kambing dan ayam yang mati akibat banjir atau berapa ekar padi yang musnah.

7. Jangan pergi menoreh.
Jika hujan lebat dan kebun getah tenggelam air, jangan pergi menoreh. Kita boleh digantikan dengan membuat kerja lain seperti menjala atau menahan jaring dipulau atau mana tempat yang dah naik air. Untuk selamat gunakan perahu atau bot fibreglass.

8. Cabut ubi.
Mana mana ada yang bertanam ubi kayu, jangan biarkan ubi ditenggelami air. Cabut segera , boleh juga dapat hasil jika dijual di pasar tani atau pekan sari.

9. Jaga budak budak.
Budak budak kecik, jangan dibiarkan bermain banjir terutama ditempat yang bahaya , bimbang lemas atau dibawak oleh arus deras.

10. Sediakan bekalan makanan yang cukup.
Bekalan makan seperti, beras, ikan sardin , ikan masin, gula, kopi dan susu hendaklah sentiasa ada dirumah dan standby disepanjang musim ini.


Sekali air bah , sekali gelabah.

4 comments:

Relevan said...

Kawan bilang tahun hantar nama ke Tok4..tak pernoh nyinggoh bantuan banjir ke rumoh kawan..ada ka tok4 cakap rumoh kawan tak ampoh..tak dpt bantuan aok...

Fadh Rahman said...

relevan, ke aok kuat ngat bangkang dia dak? sbb tue xmerase bantuan.

endiem said...

relevan..
tak pe tahun depan kita guling tok 4, nanti koi cadang aok pulak jadi tok4.

endiem said...

Fadh..
relevan bangkang tok4, sbb nak rampas kuasa.