Followers

Tuesday, July 27, 2010

Hari Tanpa Jabir Palstit


Setiap hari Sabtu telah ditetapkan sebagai melaksanakan kempen hari tanpa beg plastik bagi Negeri Pahang mulai 24 Julai 2010. Pada setiap hari Sabtu, pelanggan yang datang ke pasaraya seluruh negeri Pahang tidak akan dibekalkan jabir jabir plastit jika membeli barang barang. Jika mereka memerlukan jabir atau beg plastik mereka akan dikenakan bayaran sebanyak 20 sen setiap satu plastik tersebut.

Kekurangan menggunakan bahan bahan plastik seperti jabir, botol dan kampir dikatakan dapat memulihara alam sekitar kerana plastik tidak mudah reput apabila dibuang, serta mencemarkan alam dan udara jika ia nya dibakar.


Tak tahulah bila pulak kempen ini akan diperluaskan ke kedai kedai runcit, pasar pasar tani, pasar malam dan pekan pekan sari. Kalau kempen ini dibuat menyeluruh ke tempat tempat tersebut janganlah pulak kita datang berlenggang saja. Bawaklah raga atau bakul ke pekan sari untuk mengisi barang barang yang dibeli. Bimbang juga kot kot ikan patin sangkar kena buboh dalam kocek baju. Nampak mencing dalam poket seluar rupanya bawang besar.

15 comments:

akuanakpahang said...

Popalit yeek awek hok nok memungut botol platik tu hehehe seriau kawan hehehe..

*kesimpulannya molek juga diamalkan utk semua pihak bagi mempastikan alam sekitar kita terperlihara.

zulkbo said...

salam..
kat kolumpo ni
beli barang hari sabtu
tak de beg plastik..bila beli
barang kat pasaraya..jenuh la
nak membawok plastik sendiri..
kalau lupa carik la mana2 kotak
kosong..he he

ummzaid said...

kome sini hari2 hari tanpa jabir pastik..sejabir 5sen, kabornya nok naik jd 6sen plk, kira tahan la dr 20sen se..

Jejaka Desa said...

Dah start minggu ni la yek..

Mazru Majid said...

hehehe...mencing yak,rupenye bawang besor dalam kocet...hahhaa

Nerzhul said...

moleknye wat tiap hari. takpayoh tunggu sabtu je.

cemomoi said...

bawang beso ke, bang awang yang beso?

endiem said...

yassin..
botol ni kalau jual laku jugak... lepas lah duit minyak.

endiem said...

zulkbo..
kat kuantan baru nak mula.. ramai yang tak tahu lagi dan akan terkena.

endiem said...

ummzaid..
bawak jabir sediri jimat jugak walaupun 5 sen.

endiem said...

JD..
dah mula sabtu lepas.

endiem said...

mazru..
aok ingat apa?

endiem said...

Nerzhul..
Biarlah slow slow..kalau tiap tiap hari tentu kacau bilau juga.

endiem said...

cemomoi..
itu bawang besar.. buatnya isi terung ,mula lah oreang pandang lain macam je.

Kunang-Kunang said...

Salam endiem,

Kami di sini dah lama ada hari tak berplastiknya bila ke mana kompleks membelibelah termasuklah juga 'watson, 7Elevan dan lain'.