Followers

Sunday, July 19, 2009

Gotong Royong

Gotong Royong adalah satu cara berpakat bagi membuat kerja beramai ramai secara sukarela. Bak kata pepatah wonder pet " apa yang penting... kerja sama". Kerja gotong royong telah diamalkan oleh orang dulu dulu. Samaada kerja untuk kepentingan masyarakat di tempat itu seperti membuat taliair , jalan dan surau atau pun kerja2 penduduk seperti membuat paya, sawah padi atau kerja kerja kampung yang lain. Hari senin gotong rotong royong menajak paya Mail midun, Rabu gotong royong menebas tapak rumah baru Tok empat Keria, minggu depan pulak gotong royong membuat surau. Begitulah kepentingan gotong royong kepada orang dulu dulu.

Hari ini gotong royong masih lagi diamalkan dikebanyakan tempat. Kampung kampung, tradisional, tanah tanah rancangan serta taman taman perumahan sering kali juga mengadakan gotong royong. Beberapa tahun dulu, pernah juga terdengar gotong royong peringkat negara dijalankan tapi sekarang ni etah lah tak dengar pulak. Di sekolah juga ada dijalankan gotong royong sama ada diperingkat murid2 atau pun melibatkan PIBG dan Ibu bapa.

Di kampung dan rancangan felda , gotong royong diadakan bagi kerja kerja seperti membersih masjid, membersih kubur dan menebas jalan. Gotong royong dibuat apabila keadaan mendesak seperti bila menteri atau YB nak datang melawat, atau pun bila nak menyambut bulan puasa. Pada hari yang ditetapkan untuk gotong royong ini, ramailah penduduk kampung akan keluar membawa peralatan seperti, parang, cangkul, sabit dan lain2 untuk melaksanakan aktiviti tersebut.

Manakala di taman perumahan gotong royong dijalankan bagi membersih kawasan seperti longkang, membuang sampah sarap dan menebas sekitar taman. Apabila pejabat kesihatan mengantung banner berbunyi " Kawasan Kita Di Serang Denggi" maka sibuklah pengerusi2 KRT, Tok empat dan ketua lorong memanggil mesyuarat tergempar. Agenda utama mesyuarat kali ini ialah Gotong Royong.

Selama 2 jam bermesyuarat, banyaklah perkara yang dibincangkan seperti, bila nak jalankan program ini, bagaimana hebahan nak dibuat? gantung banner dan keluarkan surat perkeliling, peruntukan bagi makan minum, menu - menu apa? bubur kacang atau mi hon ke? dan lain lain. Kadang kala ada juga dibincangkan siapa yang nak rasmi gotong royong ini. Ada cadangan supaya YB dijemput untuk merasmikan program gotong royong ini. Kalau YB sanggup datang tentulah dapat peruntukan lebih sikit dari pejabat daerah. Kalau YB datang, kita juga perlu menjemput media. Kalau tak TV pun , surat khabar perlu dijemput untuk kover berita, sekurang kurangnya Sinar. Tak padan dengan orang orang tempatan, kita kena panggil bomba, JKR dan Majlis Perbandaran untuk turut serta dalam gotong royong ini. Dema tu boleh bantu dari segi peralatan. Kita kat taman perumahan ini mana ada sabit, parang pun tumpul, tak lut nak takik pokok kayu. Yang ada cuma pisau kupas bawang je di rumah.

Pada pagi hari gotong royong tersebut ramai jugalah orang datang. MC sibuk test mic, " one..two ..three.. cubaan pembesar suara.. test.. 1, 2,3 ". AJK lain sibuk mengemas meja makan .. mengatur atur gelas untuk YB dan yang lainnya berborak - borak biasa. YB tiba tepat jam 8 disambut oleh Pengerusi KRT dan dibawak terus ke bawah kanopi. Aturcara program Gotong Royong pun bermula dengan ucapan aluan Pengerusi KRT dan seterusnya ucapan perasmian oleh YB. Dalam ucapan perasmian, YB menyarankan supaya amal gotong royong seumpama ini diamalkan dikawasan kawasan perumahan, ianya bukan sahaja membersihkan kawasan dari ancaman penyakit berjangkit seperti denggi dan cikungunya tetapi yang pentingnya penduduk taman dapat beramah mesra sesama mereka ditaman ini.

Selesai sahaja ucapan perasmian, YB dibawa untuk melakukan gimmic perasmian dengan menanam pokok didepan dewan serbaguna. Orang -orang surat khabar pun sibuk mengambil gambar YB , Pengerusi KRT dan AJK memegang cangkul mengembur tanah semasa menanam pokok. Setelah itu YB dijemput untuk minum pagi dan sidang akhbar dijalankan. Semantara itu penduduk taman mula menjalankan gotong royong. Mereka mula membersih longkang, membuang ranting2 pokok dan memerun sampah2 yang dikumpulkan. Ada jugak yang menjadi mandor kepada pihak bomba dan JKR.

Setelah 10 minit bergotong royong, asap api perunan sampah semakin menebal begitu juga asap pemerun pemerun rokok juga tidak kurang hebat kepulannya, mula lah terasa penat. Air minirel dalam kotak pun dibuka dan dibagi bagi kepada orang ramai. Ada dah yang tersandar ditepi longkang. Ramai yang mula mengelising . "Eh .. Kawan ada janjilah hari ni." ramai yang mula memberi alasan untuk beredar cepat. " Koi nak main golf" . "Kawan nak beri makan kambing - kang kawan datang balik semula ". " Kawas nak hantar anak gi tuisyen dulu "

Nak menyampaikan pukul 10 pagi tinggallah lima enam orang bergotong royong dengan mee, nasi lemak , karipap dan sirap bandung.


4 comments:

relevan said...

Yg lg seronok gotong royong ni..time ngereja kan benda makan..menderu lah datang..kala gotong royong anjuran jbtn2 kerajaan mau pun swasta..maka segala peralatan cangkul parang pongkis cakar akan hilang..bawok balik rumoh masing2..he3

endiem said...

betul jugak.. kadang2 hak bawak sendiri pun hilang jugak

Basuh Baju said...

gotong royong terbaik beb!

endiem said...

Basuh Baju..
Kalau kena caranya ianya memang yang terbaik