Followers

Monday, July 13, 2009

Mandi Laut

Dah lama tak mandi laut. Sebut saja nak mandi laut bersorak. Kekanak suka sangat mandi laut. Di sepanjang pantai Laut Cina selatan di negeri Pahang bermula dari pantai Chendor hinggalah ke Tanjung Gemok banyak tempat tempat yang sesuai untuk berkelah dan mandi laut. Kalau rajin boleh jugak pergi hingga sampai kepulau Tioman. Antara pantai laut yang biasa dikunjungi oleh orang ramai untuk berkelah dan mandi manda ialah Pantai Cherating, Balok, Batu Hitam, teluk Cempedak, Pantai sepat, Air Leleh, Pantai Lagenda, Sg. Miang dan Leban Chondong.

Banyak pendapat mengatakan bahawa mandi laut boleh mengubat penyakit kulit. Kalau ada panau ruam , kurap boleh lah cuba2 mandi laut. Sama ada betul atau tidak taklah koi pastikan sahihnya. Yang pasti kalau lama sangat mandi kulit akan mengelupas.

Mandi laut ada juga bahayanya. Kalau musim pejor dan ombak kuat jangan tebing, nanti hanyut dek air atau pun lemas. Kalau pergi ke tengah sangat takut takut ada ikan jaws. Ynag bagusnya mandi je di tepi pantai.

No comments: