Followers

Monday, March 22, 2010

Statistik Penduduk Negeri Pahang

Ramai juga orang di Negeri Pahang. Mengikut Buku Data Asas Pahang 2008 yang baru diterbitkan oleh Bahagian Perancang Ekonomi Negeri, bilangan penduduk Negeri Pahang pada tahun 2008 ialah seramai 1.51 juta orang. Itu termasuklah kecik besar, tua muda.

Pecahannya mengikut daerah adalah:-

Kuantan - 429,100
Temerloh - 153,900
Rompin - 137,400
Maran - 135,700
Pekan - 127,300
Bentong - 116,800
Jerantut - 96,600
Bera - 95,700
Raub - 93,700
Lipis - 90,600
C/Highlands- 36,400

Pecahan mengikut etnik pulak:

Bumiputera - 73.79%
Cina - 15.82 %
India - 4.58%
Lain lain - 0.71 %
Bukan warga negara - 5.10% ( mungkinlah pekerja , indon, bangla, vietnam, myamar )



29 comments:

piewahid said...

slm tuan rumoh,
bagus info deme ni.
koi tmasuk dlm etnik lain2 tu, utk kategori wargenegara yg berasal dari perancis. huhu...

INTAN RH said...

ye ke statistik ni, org asli kan ramai kat phg ni..

:)

Cik SHiN~JU said...

org asli tu termasuk dlm bumiputera la kan..
susah nk jumpe bandor kat phg ni coz x ramai cina..

relevan said...

Orang Afrika Selatan pun ada kat Jerantut ini..

maiyah said...

wah.. ramai tu

zulkbo said...

salam Endiem..
ramai jugak yang dok maran yek
jengka kira daerah maran rasanya

Pacifist said...

tu kire hok berhijroh skali ke?klu tok kire, tamboh kwn sorang lagi,jadi penduduk koantan berjumlah 429,101, pd thn 2008.sbb kwn berhijrah tahun 1999

endiem said...

pie..
aok termasuk dalam kumpulan 5.10% te.

intan..
orang asli masuk dalam kumpulan peribumi kot..

endiem said...

Cik Shin..
betul.. Bandar jengka langsung takde cina..tanyalah zulkbo.

relevan..
Awang hitam afrika masuk kategori bukan warga negara 5.10% . Dah melebihi india dah.

endiem said...

maiyah..
Pahang masih ramai orang melayu..

zulkbo..
Sebahagian jengka dalam daerah maran, sebahagian dalam temerloh dan sebahagian dalam jerantut.

endiem said...

Pacifist,,
ha ha ha... maklumat ini kira anggaran je kot.

Hashim Zabidi said...

Kuantiti yang tidak berkualiti.

Mazru Majid said...

ramai yek..

cemomoi said...

koi doh masuk statistik dok nih? kalo nok kira kabo awal nanti bule koi balik cemomoi

Kunang-Kunang said...

Penduduk Kuantan - 429,100

Ini termasuklah keluarga adik amber yang tinggal di Taman Cenderawasih tu seramai 8 orang. 6 orang anak sedara yang aktif semacam tu.

Orang terengganu dengan orang kuantan boleh berkomukasi dielek masing tak perlu "cakap luar" bila berkomukasikan endiem.

AuntieYan @ Makcik Blogger said...

Salam En. Endiem,

Sah!! orang Pahang memang ramai.

Kaum kerabat Cik Din memang ramai. Adik beradik 'bah' dia, bilanagn anak semuanya lebih drp 10!...adik beradik Cik Din saja ada 13!!!

...sib baik, anak kami 3 saja...:-)

Miecyber @ Sudu said...

Info menarik nie....

endiem said...

pak hashim..
kah kah kah..

Mazru..
dah hampir dua juta umat

cemomoi..
itu dah kira , tok empat dah masuk banci.

endiem said...

kunang-kunang..
ramainya.. orang kuantan mcm tg. lumpur, beserah dan balok cakap serupa dgn trengganu.

Auntie yan..
pah palih ramainya adik beradik dia,itu dah masuk dalam banci.

Mie..
kalau nak buat paper work boleh guna info ini.

seri hati said...

kalau org pahang tapi duk luar pahang masuk sekali tak dlm statik nii ..cam koi nii.

endiem said...

seri..
agaknya orang yang tinggal di pahang pada tahun 2008 sahaja dikira sebagai penduduk, dan dimasuk kira.

LIPISLADY said...

Assalamualaikum, weh..orang lepih sikitnya yek, harap ke daerah aja beso, orang asli kat pos betau tu dah kira ke belom..?

hai said...

koi terbayang ke negara2 yg padat penduduk tu...kita satu daerah ktn je 400 ribu...compare kat indon ke...gamoknya untuk sekampung je,seramai itu kot!!

abu muaz said...

salam tuan. lama betul tak singgah sini.

Pak Man laksam said...

Endiem,
Info yang baik, tq.

endiem said...

Lipislady..
Lipis mmg tak ramai orang tapi ini dah meliputi orag asli kot.

hai..
Bilangan semua orang dipahang sama ramai dgn orang kat KL saja.

Abu muaz..
terima kasih singgah

Pak man
info ini boleh digunakan untuk tujuan perancang keluarga.

Anonymous said...

as salam...

sy nak dptkn mklmt statistk pnddk phg thn 2009 & 2010 bleh x? urgent...

duniapelangisaya said...

u can get the new one by this link:
http://www.statistics.gov.my/portal/download_Population/files/population/05Jadual_Mukim_negeri/Mukim_Pahang.pdf

GENERATE INCOME HALAL said...

BUDAKBOY

info bagus. cer aokme compare kat sini..http://ms.wikipedia.org/wiki/Senarai_bandar_di_Malaysia_mengikut_penduduk