Followers

Wednesday, March 3, 2010

Waktu Kuantan

Bagi kemudahan orang awam di bandar Kuantan, menengok waktu, terutamanya waktu solat, waktu berbuka dan waktu sahur, pihak MPK telah menyediakan jam besar ditengah tengah bandar Kuantan. Jam besar ini dilekatkan pada satu astaka atau menara khas berhampiran dengan Masjid Sultan Ahmad 1, iaitu berdekatan dengan padang MPK 1.

Waktu yang dipaparkan pada jam besar ini adalah waktu rasmi Kuantan. Kalau ada orang orang sekitar kawasan ini, kebetulan jam nya mampus bolehlah mengunci balik jamnya mengikut waktu pada jam besar ini.

Banyak juga bandar bandar di Negeri Pahang mahupun di Malaysia atau di Dunia yang mempunyai menara jam. Tapi ada juga blogs yang meletakan menara jam sebagai pengenalan blogs seperti blogs KomenSen

14 comments:

relevan said...

Kat Nadi Kota Jengka ada menara jam macam ni..yang kawan tak pasti cuma jam nye te mengikut time ke tidak..

@juera said...

if bulan ramadhan..rmai org berbuka pose kt pdg dpn masjid ni..leh tgk waktu berbuka..bsr pnye..^_^

Akuanakpahang said...

Molek ngat tu bagi kita yg memetingkan masa ada jam utk di tengok mekala ada janji nok bertemu tu hehehe...

piewahid said...

jam kat temerloh ni bfungsi lagi ke tak, tak tau la.. kat taman kenangan (dpn majlis daerah) sbb dulu² ada bunyi mnandakan wktu² tertentu. skang senyap sunyi.

maiyah said...

mercu tnda kebanggaan gak tu

endiem said...

relevan..
kebanyakan jam yang ada tak mengikut time, kadang kala orang pun tak perasan.

endiem said...

@juera..
orang berbuka puasa kat padang tu boleh dengar azan kat masjid., jangan azan asar dah le.

endiem said...

yassin ..
betul.. masa tu penting untuk temujanji dan temuduga.

endiem said...

pie..
ramai orang tak kisah sama ada jam tu betul atau tidak, sbb jam dah banyak, jam tangan, jam handphone, jam kereta , lap top .

endiem said...

maiyah..
dulu dulu bolehlah dikatakan mercu tanda.. tetapi sekarang benda lain mcm bangunan.

al-mankaraqi said...

lawor jugek nampoknyer ter.......

Hashim Zabidi said...

Jam mercu tanda di Kuantan tu kuat tak bunyi dia......?

Kunang-Kunang said...

Salam endiem. Cantiknya jam dan astakanya. DI Shah Alam ni ada juga jam dulu sekarang dah tak ada. tapi waktunya tak berjaga tak pernah betul.

endiem said...

al-mankaraqi..
lawarlah, ia mengambil rekabentuk masjid tapi jam nya kecik saja.

Pak hashim..
tak pernah dengar dia berbunyi.. mungkin tak berbunyi.

kunang-kunang..
waktu jam di sini masih tepat.