Followers

Thursday, March 4, 2010

Waktu Pekan

Sebagaimana Kuantan , Pekan juga mempunyai waktu rasminya yang tersendiri. Waktu rasmi Pekan Bandar Di Raja dapat dilihat dengan jelas pada Jam Besar yang terletak pada sebuah menara. Menara ini terletak di Dataran Pekan atau dikenali juga dengan nama Padang Band oleh orang orang Pekan sendiri.

Kedudukan Padang Band ini jauh dari masjid Pekan. Bagaimanapun jam ini amat berguna kepada pengadil bola sepak dalam menentukan tempoh masa sesuatu perlawanan yang diadakan di Padang Besar Pekan yang duduknya diseberang jalan.

21 comments:

hai said...

aok ni bior betol...bukan ke waktu kita 1malaysia ni sama je....cuma waktu solat je berbeza...keliru jap koi..ngapa plak ada waktu kuantan,pekan...hehehe...ke koi yg sengal!!

Akuanakpahang said...

Bandor kawan bila nok buat bender ginei mungkin org bandor kawan tak memetingkan waktu huhuhu....
Lama dah tak naik ke pekan ...

relevan said...

tak per en Yassin..meskipun bandor kita tak ada menara jam..tapi bandor kita ada kelab dangdut..dalam kelab tu dangdut tu ada jam..

a kl citizen said...

tak pernah sampai ke pekan lagi

maiyah said...

pakai jam kat tgn je

zulkbo said...

salam..
cantej jamnya tu..bersejarah lagi..eloklah dikekalkan..bab jam ni koi prefer jam tangan koi..kemana pun tak lepas..he he

piewahid said...

deme buat koleksi gambor² menara jam kat pahang/ msia. tulis sikit sejarah, paster buat buku. laku ni. hehehehe...

Mazru Majid said...

besor waktu Bera lagi weh..

endiem said...

hai..
waktu dimalaysia memang sama, jam di kuantan, dipekan menunjukan waktu pada tika itu ditempat itu tak de bezanya, cuma nak sedapkan cerita aje.

endiem said...

yassin..
aok bila nak balik ke Pekan.

endiem said...

relevan..
jam kat kelab dangdut.. kecik, lagi pun dia cepat bergerak, duduk 2 jam rasa macam baru setengahjam.

endiem said...

akl citizen..
cuba cuba datang ke Pekan., pekan dah maju sekarang sejak orang pekan jadi pm ni.

maiyah..
macam mana nak pakai jam besar tu kat tangan, pakai kat dada pun belum tentu padan.

endiem said...

zulkbo..
salam.. zaman ni dah banyak jam , orang tak perlu tengok jam besar dah. ada jam tangan, jam hanfon, jam kereta, jam laptop.

endiem said...

pie..
itu lah yang sedang koi usahakan, tak mampu koi nak buat koleksi jam, rolex ke, semuanya mahal2.. nak buat koleksi menara jam jadiklah

endiem said...

mazru..
nantilah bila koi gi ke bera koi tangkaplah gambar jam besar disana..

Miecyber @ Sudu said...

Koi puin pakai jam kat handset jer...

cemomoi said...

amboi yek, lawo doh pekan rupanya, koi cuba cari pekan dari udara bile pilot kabo kita sedang terbang di ruang udara pekan, keknya kenit ngat

endiem said...

mei..
jam kat hanset pon ok..

cemomoi..
lain kali aok bawak teropong..

al-mankaraqi said...

koi pakei jam enset ajer...

Che' Pit said...

masa p pekan aritu tak terperasan lak jam tu.. tp sempatle ke kg budaya pulau keladi.. ada dlm entry kat blog lama CP, ngeh ngeh ngeh

Cikgu Jang .. said...

tapi hok yg ade kat bere lagi nesh....bunyi jam die popalih.....kuatnye...