Followers

Tuesday, July 7, 2009

Haiwan Kesayangan

Hubungan manusia dengan manusia dan hubungan manusia dengan Allah telah dinyatakan dalam Al Quran. Namun sebagai hamba, kita juga tidak lepas lari dari mempunyai hubungan dengan ciptaan-ciptaan Nya yang lain di alam ini seperti bumi, bukit bukau, tumbuhan dan haiwan. Hubungan manusia dengan haiwan telah bermula sejak zaman dahulu lagi. Samaada sebagai sumber makanan, minuman atau juga pengangkutan, kepentingan haiwan kepada manusia tidak dapat dinafikan dan ianya juga telah dinyatakan juga dalam Al Quran.

Memiliki haiwan kesayangan atau "Pet" juga merupakan hubungan manusia dengan ciptaan Tuhan. Binatang seperti kucing, ikan, arnab, ayam serama dan burung adalah merupakan haiwan kesayangan bagi orang-orang Melayu. Bagi orang bukan Islam, selain dari binatang tersebut, anjing juga merupakan haiwan kesayangan buat mereka. Ada juga haiwan lain seperti hamster, iguana ( binatang seperti mengkarung), tikus , monyet dan kongkang dijadikan haiwan kesayangan.

Ada gogong-godong yang sanggup berabeh duit beribu-ribu ringgit cuma untuk haiwan kesayangan. Ikan kelisa, kucing parsi , ayam serama dan iguana adalah diantara haiwan yang mahai reganya. Kadang kala peralatan dan penyenggaraan haiwan sebegini memerlukan kos yang tinggi. Sama ada kita berbelanja lebih ataupun tidak, yang pentingnya kita memberi keselesaan kepada haiwan itu dan kita menyayanginya.

Bagi peminat peminat ikan hiasan, mereka terpegun dengan telatah ikan kelisanya. Setiap kali balik kerja akan terus ke depan akuarium mengadap ikan tersebut samaada memberi makan atau mengira sisiknya. Ada pendapat yang mengatakan jika kepala kita berkecamuk kita akan menjadi tenang jika kita melihat ikan sedang berenang.

Pemilik pemilik burung pula akan mengagah burung terkukur atau burung merbok peliharaannya. Bunyi haiwan tersebut merupakan satu hiburan buat mereka. Burung tiong mas dikatakan boleh meniru suara manusia jika diajar bercakap. Ayam serama pula dilihat dari gaya dan kecantekannya. Beberapa tahun dulu sering di adakan pertandingan ayam serama tetapi sekarang ini tak de lagi.

Kucing pulak amat popular dimiliki bagi kebanyakan orang. Budak2 sangat sukakan kucing. Macam macam nama diberi. Dodo, bobo, ciki, coreng dan putih adalah contoh nama-nama kucing. Memelihara haiwan seperti kucing dikatakan boleh menjadi terapi bagi merawat berbagai jenis penyakit manusia. Bagi aki dan wan di kampung, kucinglah yang sangat disayangi oleh mereka. Selain dari cekas menangkap tikus, ia sentiasa menemani mereka siang dan malam. Jika anak cucu balik kampung, kucing ini akan memeper lari menyembunyikan diri.

Pernah satu ketika Pak Long koi membawa balik kucing dari Kolompo, tapi bila tiba di Pekan ia nya berbunyi lain. Bukan kucing tetapi kucieng.

2 comments:

Hashim Zabidi said...

endeim, salam,

Agaknya kucing tu bukn dtg klompo, tetapi datang dari Jerangsang kot!ha ha ha...

endiem said...

Pak Hashim, w salam..
Dari mana datangnya bukanlah soalnya.. tapi janji ianya tiba ke Pekan