Followers

Tuesday, August 25, 2009

Cari Mertabak Pekan Ori

Berbagai maknika jenis lauk pauh, kuih muih, bubur, pengat dan minuman ada dijual di pasar ramadhan. Sejak dibuka seawal jam 3.00 petang, pengunjung pasar ramadhan berderun-derun datang untuk membeli keperluan untuk berbuka sebelah petangnya. Ada yang membeli ayam percik, ada yang teringin kepala keli, ada yang menawar lompat tikam, ada yang memborong bubur lambuk dan ada yang membeli air nira.

Bagi godong-godong yang bekerja, tidaklah perlu bergulut-gulut balik cepat untuk menyediakan juadah berbuka. Sebut sahaja apa yang terlintas dikepala, nak tepung gomak, atau ikan patin masak asam tempoyang, semuanya boleh didapati di pasar ramadhan ini. Hatta nakkan "puteri mandi" pun boleh dapat. Janji sediakan lah duit belanjanya saja. Bagi yang bujang pulak, bolehlah beli nasi ayam, nasi beriani, nasi tomato, nasi campur atau nasi bukhari. Beli dua bungkus. Satu makan berbuka dan satu makan sahur.

Dalam banyak banyak gerai yang ada di pasar pasar ramadhan tersebut, terdapat beberapa gerai yang menjual mertabak. Bermacam macam jenama atau "trade name" mertabak tersebut. Ada mertabak Beserah, ada mertabak Pak Brahim, ada mertabak Jordan, ada mertabak Jefridin dan bermacam macam lagi. Reganya pun sekitar RM 1.50 hingga RM 6.50 sekeping.

Di Bandar Diraja Pekan terdapat dua jenama mertabak yang paling disukai ramai. Mertabak Pekan dan Mertabak Merkasar. Mertabak Pekan telah dipopularkan oleh Restoran Mawar dengan campuran berbagai ramuan serta awas-awas dan rempah ratus, termasuklah jintan putih , jintan hitam dan alba. Manakala Mertabak Merkasar pula dijual di restoran Kg. Merkasar yang terletak di sebelah hilir Sekolah Sains ( SHAH). Ramuannya juga tidak kurang hebatnya.

Rega bagi kedua dua mertabak ini kalau tak silap sekitar RM 4.50 bagi yang biasa dan RM 6.50 bagi yang spesial. Sedap tu memang sedap. Tak cukup sekeping ditambah sekeping lagi. Semasa bulan puasa ini kalau nak beli mertabak tersebut di kenalah tempah dulu. Poh paleh ramainya orang. Sebab itu kena ambil nombor giliran , macam kat Bank CIMB tu. Kalau nombor dipanggil barulah boleh dapat.

Tapi bagi peminat peminat Mertabak Pekan atau Mertabak Merkasar di Kuantan, dan kawasan kawasan sewaktu dengannya ianya boleh didapati di beberapa gerai mertabak di Pasar Pasar Ramadhan yang ada seperti di depan padang MPK 1, di Stadium, Taman Tas dan Tunas manja Sg. Isap. Ada francaisnya disitu. Tapi awas ada mertabak Pekan tiruan.

Satu petua nak tahu mertabak pekan yang ori ialah dengan bertanya kepada penjual atau tukang tebarnya.

Yang tiruan dialognya begini:

soalan kita: Ini Mertabak Pekan ?
penjual mertabak: Ya .. Hang nak berapa kepin ?.
( ini bukan mertabak pekan , tapi mertabak Taiping, Perak)

Yang ori dialognya begini:

soalan kita: Ini Mertabak Pekan?
penjual mertabak: ye ! Aok nak bape Kepieng ? ( leweh je bunyinya )
( Sah , itu lah mertabak Pekan Ori.. bolehlah beli untuk berbuka nanti..)



17 comments:

hai said...

koi rasa murtabak mengkasar tu tak se ori 7-8 thun lepas..mungkin juga sekarang ni diusahakan oleh anak2 dia...so tak sama rasanya...tapi apa2 pun memang masih sedap lagi..cuma ada something yang kurang...ni pendapat koi je la..sebab koi memang pekena murtabak mengkasar tu sejak dari tahun 2000 lagi,masa koi baru dok kat sana..

INTAN RH said...

haha good translation :D. Koi pernah rasa mertabok merkasar tu, pokpaleh terduduk nak ngabihkan sekeping. Tp mmg sdp.. :)

Bln posa ni, koi tak selera lalu nak mkn ikan patin, tak tau la ngape.

a kl citizen said...

banyak istilah baru..best gak

Hashim Zabidi said...

Mertabak Lepih ialah mertabak tiruori.Tiru dpd original. Baunya 3 selekoh dah mengancam tapi rasanya sampai ke sahur tak habis.

sm said...

kawan bukanlah org pekan tapi nak cari resepi mertabak mengkasar yg kat sekolah shah tu, tolonglah dptkan teringin sesangat2.skrg ade kat uk..mana nak cari wei.bau mertabak tu dah menyeberang lautan nie...

noorlara said...

salam kenal dan kunjung balas.
ish ish teruja je plak ngan promosi mertabak tu, ade share ke? hahahahha

endiem said...

hai..
esok koi nak pergi pekan, nak kirim bolehlah..

intan..
Takleh makan patin..cariklah puyuh golek..

Pak hashim..
Lepih pun banyak mertabak..

sm..
jauh weh aok.. tukang tebar tak bagi resepi.. rahsia katanya.. puas pujuk taknyer mau beri. Mertabak betul susah amat ngantornya.. pakai pos laju.

noorlara..
wsalam.. tak ade share pun , nak membuat bukan nya reti.. beli memanjang.

maiyah said...

salam.. dah lama tak gi bazaar, tunggu kat umah jer kirim kat org gi beli, adik sy suka betul makan mertabak

endiem said...

maiyah..
salam, gi sendiri dengan kirim kat orang pun sama je..janji boleh dapat..

Webmaster@Echam said...

Endiem,
Aok beli ke koi buleh... Pekan jauh wehhh koi nok kesane....

relevan said...

Lor naper Pekan..Jerantut ada banyak murtabak..bila2 je boleh makan..

endiem said...

Echam..
Kalau koi beli., nak ngantornya cam mane weh.. dengan pos laju, esok baru sampai..basi lah pulok

Relevan..
Aok tak rasa lagi mertabak pekan, rasa sekali , nak manjang bebuka dgn mertabak pekan..

Anonymous said...

ko Orang rse murtabak mengakasar jer...
bg aku 2 x brape sedap la...
aku leh bg lg sedap tau...
Sultan phang pun order kat tmpat 2...
klu ko orng x cya k0 orng g la try kt mawar restoran..
murtabak plg best dri mngkasar...
mkn sekeping pasti nk lg...
Beralamat N0 99 jln tengku aruf Bendahara,26600 Pekan,Pahang...
TRY LA weiiii!!!!
aku yakin k0 Orang x mnyesal klu dh rasa....

Anonymous said...

ko Orang rse murtabak mengkasar jer...
bg aku 2 x brape sedap la....
aku leh bg lg sedap tau...
Sultan phang pun order kat tmpat 2...
klu ko orng x cya k0 orng g la try kt mawar restoran..
murtabak plg best dri mngkasar...
mkn sekeping pasti nk lg...
Beralamat N0 99 jln tengku aruf Bendahara,26600 Pekan,Pahang...
TRY LA weiiii!!!!
aku yakin k0 Orang x mnyesal klu dh rasa....

Anonymous said...

ko Orang rse murtabak mengkasar jer...
bg aku 2 x brape sedap la...
aku leh bg lg sedap tau...
Sultan phang pun order kat tmpat 2...
klu ko orng x cya k0 orng g la try kt mawar restoran..
murtabak plg best dri mngkasar...
mkn sekeping pasti nk lg...
Beralamat N0 99 jln Tengku Arif Bendahara,26600 Pekan,Pahang...
TRY LA weiiii!!!!
aku yakin k0 Orang x mnyesal klu dh rasa....
try OK??????????

endiem said...

Anonymous..
Dulu sebelum ada mertabak mengkasar, orang oarang pekan suka mentabak Li, Restoran Mawar. Tapi bila dah ada mertabak Mengkasar dah ada pilihan. Mertabak Mawar pun sedap tapi dijual dalam bulan puasa je.

Anonymous said...

Koi pun penoh makan mertabak mengkasar ni. memang beh la. tapi yang koi sedih, koi nampok mana2 je orang jual canai ke murtabak ke, mesti tak basuh kulit telor. Ambik terus dari sarang telur terus pecoh dalam canai..........

Ish... tok gemor betul yek. Kulit telor ni nampok je bersih tapi tak suci la. Keluorpun dari dubur ayam......

Tak salohpun basuh dulu, letak dalam raga.........tak susahpun yek.... pikir nak cepat 'duit masuk ' je...

kala basuh Baru suci, dapat pahala banyok lagi bagi makan orang benda bersih ni..... hmmm.....